Pages

Tuesday, November 9, 2010

Soleh vs Solehah




============================

Ciri-ciri lelaki soleh atau wanita solehah

============================


Hatinya sentiasa terpaut (teringat-ingat) kepada Allah swt. Merasakan segala ketaatan dan amal ibadahnya itu, bukan daripadanya. Sebaliknya itulah kurniaan Allah kepadanya. Apabila mendapat nikmat dan kesenangan, dia tidak leka dengannya tetapi hatinya terus terkenang kepada Allah yang memberi nikmat.

Sehingga dengan itu dia tidak pernah melupakan perintah syukur sebagaimana yang dinyatakan di dalam Al Quran dalam surah Al Baqarah ayat 172 yang bermaksud:


“Bersyukurlah kamu kalau betul engkau menyembahNya.”


Apabila didatangi dengan berbagai ujian tidak kiralah samada ujian besar mahupun kecil; bagaikan orang yang terkena kejutan elektrik; hatinya terus terkenang-kenang dosa-dosa yang telah dilakukan.

Apakah ujian demi ujian yang datang itu untuk menghapuskan dosaku? Atau untuk mendidik diriku agar lebih soleh atau solehah? “Wahai Tuhanku, kalau beginilah hukumanMu untukku di atas dunia ini, aku rela menerimanya dari diazab oleh api neraka yang amat pedih. Ampunkan dosa hambaMu ini ya Allah.”

Bila hati telah berkata begitu, tidaklah timbul rasa ingin mengadu ke sana dan ke mari atau mengeluh di atas segala kesusahan.

Redha terhadap setiap ujian yang datang. Dia tidak berani menyanggah atau mengkritik Allah swt. Sentiasa yakin dengan keadilan dan kebijaksanaan Allah di dalam menentukan setiap hal yang berlaku. Atas dasar itu dia menerima berbagai rintangan dan halangan itu dengan lapang dada.

Malah hati yang sudah cinta dengan Allah itu menjadikan setiap ujian yang datang, tidak dirasakan masalah lagi. Hatinya terhibur dengan mehnah yang datang kerana dia tahu itulah kasih sayang dan perhatian Allah swt kepadanya.

Semakin berat ujian yang menimpa diri, sekencang itulah juga ibadahnya kepada Allah swt. Sembahyang bertambah khusyuk dan semakin lazat dirasakan bermunajat kepada Allah swt. Dalam sepi malam dia bangun bermunajat kepada Allah swt, memohon dibukakan tabir keampunan dan kerahmatan. Pada siang harinya disibukkan diri dengan kerja-kerja yang bermanfaat pada diri dan masyarakat sementara segala masalah yang dihadapi cuba dilupa-lupakan.

Tidak sedikit pun melayan kejahatan-kejahatan nafsu dan prasangka buruk terhadap sesama manusia. Kerana dia tahu nafsu dan syaitan tidak pernah berputus asa untuk mengajak kepada kemungkaran. Allah swt telah mengingatkan di dalam firmanNya:


“… karena sesungguhnya nafsu itu selalu menyuruh kepada kejahatan.”

(Yusuf: 53)

Ketika datang bisikan-bisikan nafsu yang meruntun diri supaya berbuat jahat seperti hasad dengki kepada jiran tetangga atau orang lain, berburuk sangka terhadap kawan, bermasam muka kepada suami, mengumpat dan sebagainya; cepat-cepat ditepiskan bisikan menipu itu.

Dia sedar, sekali diri berbuat dosa, akan bertapaklah bintik-bintik hitam di hati, menyebabkan hati akan semakin keras bak batu sungai yang sukar dipecahkan. Rasulullah saw bersabda:

“Bila seorang hamba membuat dosa terjadilah satu bintik hitam di hatinya dan kalau bertambah dosanya bertambahlah bintik-bintik hitam itu.”

Sabda baginda yang lain:

“Orang yang membuat dosa hilanglah sebahagian akalnya untuk tidak kembali lagi selama-lamanya.”


Tidak pernah terfikir atau merancang untuk menyakiti hati orang lain lebih-lebih lagi suami, isteri, ibu, ayahnya sekalipun dirinya sendiri. Contohnya, sekembalinya suami ke rumah, tiba-tiba dirinya dijadikan sasaran untuk melepaskan geram. Miskipun dia tahu itu bukan salahnya, tetapi sebagai seorang isteri yang solehah sedikit pun tidak dikesali perbuatan suaminya itu. Sebaliknya menyesali diri yang masih lagi belum solehah kerana dirasakan dirinya gagal untuk memberi kebahagiaan kepada suaminya itu.

Patuh terhadap arahan suami dan suka menunaikan permintaan daripada sesiapa jua, tanpa banyak soal.

Bukanlah kehidupannya untuk mencari pangkat dan nama kerana dia tahu di atas dua tiket inilah yang membawa manusia rakus dengan dunia sehingga sanggup berbuat apa sahaja untuk mencapainya. Sebaliknya, dia menjadikan seluruh kehidupan ini untuk mencari kerdhaan Allah swt semata-mata.


Kesimpulannya, masih terlalu banyak peribadi-peribadi lelaki soleh dan wanita solehah yang belum dicungkil tetapi kiranya kesemua sifat yang di atas tadi dapat kita rintis dengan baik, insyaalLah kita akan memiliki hati yang tenang. Hanya orang yang membawa hati yang tenang dan sejahtera sahaja yang akan selamat menemui Allah di akhirat kelak. Maka berdoalah kita selalu semoga diberi cahaya keimanan, cahaya bagi segala cahaya yang tiada tolok bandingnya yang bakal memberikan laluan lurus untuk selamat menuju Tuhan yang Maha Agung. Aminn…


sumber : http://jalanakhirat.wordpress.com/2010/04/22/lelaki-soleh-dan-wanita-solehah/

..30 Cara Melembutkan Hati..

Hadis riwayat Aisyah ra. isteri Nabi saw.:Rasulullah saw. bersabda: Wahai Aisyah! Sesungguhnya Allah itu Maha Lembut yang menyukai kelembutan. Allah akan memberikan kepada orang yang bersikap lembut sesuatu yang tidak diberikan kepada orang yang bersikap keras dan kepada yang lainnya.

Kita tidak lalai akan doa yang satu ini : "Ya Dzat yang membolak-balikkan hati, tetapkanlah diriku dalam Agama-Mu dan dalam Ketaatan kepada-Mu".

Begitulah, menjaga kondisi hati untuk senantiasa istiqomah berada di jalan Allah, senantiasa bersih dari segala kotoran dan lembut dari segala kekerasan (hati), tidaklah mudah. Kesibukan dan rutin kita yang memerah tenaga dan fikiran, serta interaksi yang terus menerus dengan masalah duniawi, jika tidak diimbangi dengan "makanan-makanan" hati, terkadang membuat hati menjadi keras, kering, lalu mati.. Padahal sebagai seorang mukmin, dalam melihat berbagai macam persoalan kehidupan, haruslah dengan mata hati yang jernih.


Untuk itu, beberapa nasihat berikut patut kita renungi bersama dalam upaya melembutkan hati. Kita hendaknya senantiasa:


1. Takut akan datangnya maut secara tiba-tiba sebelum kita sempat bertaubat.

2. Takut tidak menunaikan hak-hak Allah secara sempurna. Sesungguhnya hak-hak Allahitu pasti diminta pertanggungjawabannya.

3. Takut tergelincir dari jalan yang lurus, dan berjalan di atas jalan kemaksiatan dan jalansyaitan.

4. Takut memandang remeh atas banyaknya nikmat Allah pada diri kita.

5. Takut akan balasan siksa yang segera di dunia, karena maksiat yang kita lakukan.

6. Takut mengakhiri hidup dengan su'ul khatimah.

7. Takut menghadapi sakaratul maut dan sakitnya sakaratul maut.

8. Takut menghadapi pertanyaan malaikat Munkar dan Nakir di dalam kubur.

9. Takut akan azab di alam kubur.

10. Takut menghadapi pertanyaan hari kiamat atas dosa besar dan dosa kecil yang kitalakukan.

11. Takut melalui titian yang tajam. Sesungguhnya titian itu lebih halus daripada rambutdan lebih tajam dari pedang.

12. Takut dijauhkan dari memandang wajah Allah.

13. Perlu mengetahui tentang dosa dan aib kita.

14. Takut terhadap nikmat Allah yang kita rasakan siang dan malam sedang kita tidakbersyukur.

15. Takut tidak diterima amalan-amalan dan ucapan-ucapan kita.

16. Takut bahwa Allah tidak akan menolong dan membiarkan kita sendiri.

17. Kekhuatiran kita menjadi orang yang tersingkap aibnya pada hari kematian dan padahari timbangan ditegakkan.

18. Hendaknya kita mengembalikan urusan diri kita, anak-anak, keluarga, suami dan hartakepada Allah SWT. Dan jangan kita bersandar dalam memperbaikiurusan ini kecuali pada Allah.

19. Sembunyikanlah amal-amal kita dari riya' ke dalam hati, kerana terkadang riya' itumemasuki hati kita, sedang kita tidak merasakannya. Hasan Al Basri rahimahullahpernah berkata kepada dirinya sendiri. "Berbicaralah engkau wahai diri. Denganucapan orang soleh, yang qanaah lagi ahli ibadah. Dan engkau melaksanakan amalorang fasik dan riya'. Demi Allah, ini bukan sifat orang mukhlis".

20. Jika kita ingin sampai pada darjat ikhlas maka hendaknya akhlak kita seperti akhlakseorang bayi yang tidak peduli orang yang memujinya atau membencinya.

21. Hendaknya kita memiliki sifat cemburu ketika larangan-larangan Allah diremehkan.

22. Ketahuilah bahwa amal soleh dengan keistiqomahan jauh lebih disukai Allahdaripada amal soleh yang banyak tetapi tidak istiqomah dengan tetap melakukandosa.

23. Ingatlah setiap kita sakit bahwa kita telah istirehat dari dunia dan akan menuju akhiratdan akan menemui Allah dengan amalan yang buruk.

24. Hendaknya ketakutan pada Allah menjadi jalan kita menuju Allah selama kita sihat.

25. Setiap kita mendengar kematian seseorang maka perbanyaklah mengambil pelajarandan nasihat. Dan jika kita menyaksikan jenazah maka khayalkanlah bahwa kita yangsedang diusung.

26. Hati-hatilah menjadi orang yang mengatakan bahwa Allah menjamin rezeki kitasedang hatinya tidak tenteram kecuali sesuatu yang ia kumpul-kumpulkan. Danmenyatakan sesungguhnya akhirat itu lebih baik dari dunia, sedang kita tetapmengumpul-ngumpulkan harta dan tidak menginfakkannya sedikit pun, danmengatakan bahwa kita pasti mati padahal tidak pernah ingat mati.

27. Lihatlah dunia dengan pandangan Iktibar (pelajaran) bukan dengan pandanganmahabbah (kecintaan) kepadanya dan sibuk dengan perhiasannya.

28. Ingatlah bahwa kita sangat tidak kuat menghadapi cobaan dunia. Lantas apakah kitasanggup menghadapi panasnya jahannam?

29. Di antara akhlak wanita mukminah adalah menasihati sesama mukminah.

30. Jika kita melihat orang yang lebih besar dari kita, maka muliakanlah dia dan katakankepadanya, "Anda telah mendahului saya di dalam Islam dan amal soleh maka diajauh lebih baik di sisi Allah. Anda keluar ke dunia setelah saya, maka dia lebih baiksedikit dosanya dari saya dan dia lebih baik dari saya di sisi Allah."


Allah Maha Lembut kepada hamba-hambaNya, Dia memberi rezeki kepadasesiapa yang dikehendakiNya dan Dialah yang Maha Kuat lagi Maha Perkasa. As-Syura:19

"Sesungguhnya orang-orang yang beriman dan beramal soleh, kelak Allah Yang Maha Pemurah akan menanamkan dalam (hati) mereka rasa kasih sayang". Maryam:96

"Hai orang-orang yang beriman, barangsiapa di antara kamu yang murtad dari agamanya, maka kelak Allah akan mendatangkan suatu kaum yang Allah mencintai mereka dan merekapun mencintaiNya, yang bersikap lemah lembut terhadap orang yang mukmin, yang bersikap keras terhadap orang-orang kafir, yang berjihad dijalan Allah, dan yang tidak takut kepada celaan orang yang suka mencela. Itulah kurnia Allah, diberikan-Nya kepada siapa yang dikehendaki-Nya, dan Allah Maha Luas (pemberian-Nya), lagi Maha Mengetahui". Al-Maidah:54

..BUNGA YANG CANTIK JARANG HARUM..




Wanita sinonim dengan kecantikan. Istilah “cermin” dalam bahasa Arab dekat sangat dengan wanita – kerana cermin itu dekat pula dengan kecantikan. Bercermin untuk kelihatan cantik. Ke mana-mana wanita pergi, cermin ada di sisi.

Bagi yang tidak cantik bagaimana? Mereka bukan wanita?

Tunggu dulu, setiap yang Allah cipta pasti indah kerana Allah itu Maha Indah dan suka pada keindahan. Tuhan tidak mencipta manusia hodoh, Tuhan hanya mencipta manusia dengan kecantikan berbeza. Jadi, ingat itu… setiap wanita berhak untuk cantik!

Soalnya, di manakah letaknya kecantikan sebenar pada seorang wanita? Kalau kita tanyakan kepada para lelaki maka sudah pasti kita akan temui pelbagai jawapan. Ada yang merasakan kecantikan wanitaitu pada wajah, pada bentuk tubuh, pada kebijaksanaan atau pada tingkah lakunya.

Dan pada yang menyatakan kecantikan pada wajah pula terbahagi kepada pelbagai pandangan, ada yang mengatakan kecantikannya terletak pada hidung, pada mata dan sebagainya. Pendekata kecantikan itu bagi anggapan sesetengah orang sangat relatif sifatnya. Lain orang, lain penilaiannya.

Namun sebagai seorang Islam, kita tentulah ada kayu ukur tersendiri untuk menilai kecantikan. Kita tentunya mengukur kecantikan wanita mengikut kayu ukur Islam. Dan tentu sahaja kecantikan yang menjadi penilaian Islam adalah lebih hakiki dan abadi lagi.

Misalnya, kalaulah kecantikan itu hanya terletak pada wajah, wajah itu lambat-laun akan dimakan usia. Itu hanya bersifat sementara. Apabila usia meningkat, kulit akan berkedut tentulah wajah tidak cantik lagi. Jadi tentulah ini bukan ukuran kecantikan yang sejati dan abadi.

Sebagai hamba Allah, kita hendaklah melihat kecantikan selaras dengan penilaian Allah atas keyakinan apa yang dinilai oleh-Nya lebih tepat dan betul. Apakah kecantikan yang dimaksudkan itu? Kecantikan yang dimaksudkan ialah kecantikan budi pekerti ataupun akhlak. Itulah misi utama kedatangan Rasulullah SAW – untuk menyempurnakan akhlak manusia.

Kecantikan akhlak jika ada pada seseorang, lebih kekal. Inilah kecantikan yang hakiki mengikut penilaian Allah. Hancur badan dikandung tanah, budi baik di kenang juga. Kecantikan akhlak ini juga adalah satu yang lebih abadi. Kata pepatah lagi, hutang budi dibawa mati. Malah akhlak yang baik juga sangat disukai oleh hati manusia. Contohnya, kalaulah ada orang yang wajahnya sahaja cantik tetapi akhlaknya buruk, pasti dia akan dibenci.



Ya, mata menilai kecantikan pada rupa. Akal menilai pada fikiran. Nafsu menilai pada bentuk tubuh. Tetapi hati tentulah pada akhlak dan budi. Kecantikan akhlak ini diterima oleh semua orang. Katalah orang jujur, siapapun suka. Semua orang sepakat menyayangi orang yang jujur itu disukai. Sedangkan jika menurut ukuran rupa, penilaian manusia tetap tidak sama. Sebab itu ada pepatah yang mengatakan, ‘beauty in the eye of beholder’.

Rasulullah saw juga telah pernah menegaskan, sebaik-baik perhiasan adalah wanita yang solehah. Wanita solehah ialah perhiasan rumah-tangga, perhiasan masyarakat dan perhiasan negara. Jika ada ibu yang solehah, anak-anaknya tentu mendapat manfaat. Mereka akan terdidik dengan baik.

Jika ada isteri yang solehah, suami pun akan mendapat manfaat. Para isteri ini akan memudahkan urusan rumah-tangga, menjalinkan hubungan keluargha dengan penuh kasih-sayang dan lain-lain. Tuturkatanya baik, tingkah lakunya baik, senyumannya menawan dan segala-galanya indah… mereka bayangan bidadari syurga di dunia ini.

Kenapa banyak wanita yang memiliki kecantikan tetapi musnah hidupnya? Ada ungkapan yang berbunyi, kemusnahan akan menimpa bilawanita mula merasai dirinya cantik dan mempamirkan kecantikan. Sejauhmana benarnya, wallahua’lam. Tetapi apa yang pasti, menurut Islam jika kecantikan tidak disertai iman yang kuat, maka pemiliknya akan hilang kawalan diri. Akibatnya ramai wanita cantik diperdayakan oleh syaitan untuk menggoda manusia melakukan kemungkaran. Lihatlah di sekeliling kita. Kata orang, bunga yang cantik jarang yang harum! Ini sudah menjadi sesuatu yang lumrah.

Tanpa iman, kecantikan akan dipergunakan ke arah kejahatan dan kemaksiatan, yang akhirnya akan memusnahkan diri pemiliknya dan orang lain. Cuba kita lihat apa yang terjadi kepada bintang filem barat (di sinipun apa kurangnya), ada yang memporak-perandakan negara, rumah-tangga dan berakhir dengan sakit jiwa dan bunuh diri.



Cantik tidak salah, tetapi salah menggunakan kecantikkan itulah yang salah. Kata orang, wanita yang cantik jarang berakhlak. Umpama bunga yang cantik, jarang yang wangi. Tetapi kalau cantik dan berakhlak pula, inilah yang hebat. Umpama cantiknya wanita solehah pada zaman nabi seperti Siti Aishah RA, Atikah binti Zaid dan lain-lain.

Bagaimana mendapat kecantikan sejati? Perlu kita faham kecantikan itu bermula dari dalam ke luar. Bukan sebaliknya. Oleh itu pertama, tanamkan di dalam hati kita iman yang benar-benar kuat berdasarkan ilmu yang tepat dan penghayatan yang tinggi. Iman itu keyakinan, kasih sayang, kemaafan, sangka baik dan reda. Rasa-rasa ini buktikanlah dengan perbuatan yang baik. Bila hati baik, wajah akan sentiasa cantik.

Jadi perkara kedua ialah susulilah iman itu dengan perbuatan yang baik. Ertinya, kita atur kehidupan mengikut syariat atau peraturan Tuhan. Dan apabila iman ditanam, syariat ditegakkan, akan berbuahlah akhlak yang mulia. Wajah, perilaku dan peribadi kita akan nampak cantik sekali. Inilah yang dikatakan kecantikan yang hakiki. Biar buruk rupa, jangan buruk perangai. Apa gunanya mulut yang cantik kalau kita gunakan untuk mengumpat?


Ya, kecantikan akhlak… boleh dimiliki oleh sesiapa sahaja, oleh yang rupawan mahupun yang hodoh. Itu bukti keadilan Allah yang mencipta wanita dengan berbagai wajah dan rupa… tapi peluangnya untuk “cantik” tetap serupa!


Ustaz Pahrol Mohd Juoi

Saturday, October 2, 2010

Niat kerana ALLAH....

Assalammualaikum...
Ingin sy disini bertanya kepada shbt2 semua..saya ingin sentuh sikit berkenaan pakaian NIQAB dikalangan shbt2 muslimat kita..
Pada masa kini, sy melihat makin maju negara kita makin ramai wanita yang berpurdah..adakah mereka memakai niqab ini kerana mengikut fesyen dan trend semasa ataupun NIAT kerana ALLAH SWT..??..

PERNAHKAH ANDA TERFIKIR??...
bagi sy ALHAMDULILLAH, baik.. jika mereka yg memakai ini berniat kerana Allah, berniat untuk melindungi aurat yang terbuka atas sebab2 tertentu..tetapi jika niat hanya untuk mengikut fesyen terkini, saya nasihatkan..ubahlah niat anda itu, kerana anda takkan pernah tahu apa pemikiran masayarakat sekrg ini...muhasabah diri balik..

kadang2 sy xberkenan jugak..
yelah..sy tau anda berpurdah, tetapi jgnlah merosakkan persepsi masyarakat terhadap pemakai yang lain..kerana sikap dan perangai anda yang mengikut budaya barat untuk bercouple, berpasangan, berdating dan sebagainya adalah perkara yang menjatuhkan maruah wanita ISLAM..JIKA ANDA ISLAM..anda patut tahu hukum semua ini..jika anda Islam dan kurang faham terhadap hukum dan syariat Islam ini, bukankah anda patut ada inisiatif untuk memahaminya..janganlah lupa kita ini hanyalah hamba kpdNYA..segala keindahan dan kemewahan dan kebendaan yg kita miliki hanyalah pinjaman dariNYA..

dan juga pada mereka yang menggelar diri sebagai "pendakwah" atau kalifah Allah dimuka bumi ini...xkirala sesiapa pun..apa peranan anda untuk memulihkan masyarakat skrg yg sudah lari dari Islam ini..Islam pada nama tidak mencukupi untuk menjadikan seseorang itu Islam tanpa mengikut aturan dan hidup Islam..janganlah menuding jari pada orang lain jika diri sendiri masih belum lurus, janganlah ada hati nk berdakwah pada orang lain jika diri juga msih melakukan perbuatan yang sama dgn org yg nk didakwah..memangla kita manusia biasa..ada kelemahan,tapi kita mampu untuk mengubahnya..anda tahu tugas anda so lakukanlah!!..

dan tunjukkanlah imej yg betul..jika anda berpurdah, bertudung berperibadi mulia,tunjukkanlah perangai dan sikap yg betul..
bergaullah dengan masyarakat, jgnlah hanya bergaul dengan manusia yg sefikrah sahaja..sesungguhnya jika anda bergaul dgn org ramai anda akan dapat kelebihan yg byk dan manfaatnya...

bahkan makin maju sesuatu bangsa itu makin xbertamadun jadinya..
adakah kita mahu berada pada tahap demikian..??...

itu saja dari sy..peringatan ini untuk semua,xterkecuali..juga untuk diri sy..
wallahualam...

Apakah perasaan ku sebenarnya??....

Slm..
Petang semalam aku dapat berita sedih dari temanku...ayah dia dah meninggal dunia..Innalillah wainna ilahi raajiun....Ya Allah ujian ini benar2 berat bagi dirinya...tapi knp aku xrasa pape perasaan simpati padanya...blur je...kosong...aku smcm xdak feeling apa2 langsung..apala aku ni...adakah aku jahat sgt smpai xdak perasaan kemanusiaan spt itu???....aku terfikir jugak adakah aku xberperasaan disebabkan dia penah lukakan hati aku....huhu..

YA ALLAH..AMPUNKAN PEMIKIRAN KU INI...
YA ALLAH..TENANGKANLAH DIRINYA..
TABAHKANLAH DIRINYA MENGHADAPI UJIAN YG KAU TURUNKAN KEPADANYA..AKU MEMOHON KEPADAMU...
LAPANGKANLAH DADANYA MENGAHRUNGI HIDUP SEHARI-HARI...

YA ALLAH...

SETIAP YANG HIDUP ITU PASTI AKAN MATI JUA..
SETIAP YANG DIMILIKI ITU HANYALAH PINJAMAN SEMATA-MATA..
KEPADANYALAH KITA HIDUP DAN KEPADANYALAH KITA KEMBALI..
KITA BUKAN SESIAPA...

PERINGATAN UNTUK DIRIKU JUA..

Sunday, September 26, 2010

Kelebihan Puasa 6 Syawal




Abu Ayyub al-Ansari r.a meriwayatkan bahawa Nabi SAW bersabda: "Barangsiapa berpuasa penuh di bulan Ramadhan lalu menyambungnya dengan (puasa) 6 hari di bulan Syawal, maka (pahalanya) seperti ia berpuasa selama 1 tahun." (Riwayat Muslim)

Imam Ahmad dan an-Nasai'e meriwayatkan dari Thauban, Nabi SAW telah bersabda: "Puasa Ramadhan (ganjarannya) sebanding dengan (puasa) 10 tahun, sedangkan puasa 6 hari di bulan Syawal, (pahalanya) sebanding dengan puasa 2 bulan, maka itulah bagaikan berpuasa setahun penuh." (Hadis Riwayat Ibu Khuzaimah dan Ibnu Hibban)

Diriwayatkan dalam suatu kisah apabila Rasulullah SAW bersama para Sahabat r.a sedang berada di dalam masjid, ketika sedang Rasulullah SAW mengajarkan ilmu agama kepada para Sahabat, tiba datang seorang perempuan yang amat cantik jelita berjumpa Rasulullah SAW. Kecantikkan perempuan tersebut menyebabkan semua sahabat berpaling ke arahnya. Kemudian, perempuan tersebut menyatakan hasrat agar Rasulullah SAW mengahwinkan dia dengan salah seorang daripada sahabat-sahabat Baginda SAW, tetapi dengan 3 syarat.

Syarat pertama ialah bakal suaminya itu tiap-tiap malam mesti mengkhatamkan bacaan al-Quran 30 juzu'. Syarat kedua pula, setiap hari suaminya itu hendaklah sentiasa mendirikan ibadat sepanjang malam, dan syarat ketiga ialah suaminya hendaklah berpuasa setiap hari sepanjang tahun. Maka dengan syarat ini, sahabat-sahabat Nabi SAW yang memiliki hasrat untuk berkahwin dengan perempuan tersebut hilang rasa keinginan itu. Nabi SAW pun menawarkan kepada para sahabat siapa yang sanggup berkahwin dengan perempuan ini. Akhirnya sahabat yang berada jauh ke belakang sanggup berkahwin dengan perempuan tersebut dengan menunaikan ketiga-tiga syarat tersebut.

Setelah sahabat tersebut berkahwin dengan perempuan yang cantik jelita itu berbulan-bulan lamanya, akhirnya perempuan itu melihat suaminya itu, semakin hari semakin kurang membaca al-Quran, kurang beribadat pada waktu malam, kurang berpuasa. Lalu dia pun pergi berjumpa Rasulullah SAW menceritakan hal suaminya yang telah mengingkari janjinya. Lalu Rasulullah SAW memanggil sahabat tersebut dan bertanyakan kenapa dia tidak menunaikan janjinya ketika mula-mula ingin mengahwini isterinya itu.

Lalu, sahabat tersebut menyatakan Ya Rasulullah: Bukankah engkau pernah menyatakan bahawa pahala membaca Surah Qul Huwallahu Ahad satu kali menyamai pahala membaca 10 juzu' daripada al-Quran? Jadi aku membacanya sebanyak 3 kali. Rasulullah SAW menjawab: Ya.

Kemudian, Ya Rasulullah: Bukankah engkau pernah menyebut bahawa dengan membaca Subhanallah, Alhamdulillah, Allahu Akbar, maka pahalanya menyamai ibadat sepanjang malam? Rasulullah menjawab: Ya.

Ya Rasulullah: Bukankah engkau pernah bersabda bahawa Barangsiapa berpuasa penuh di bulan Ramadhan lalu menyambungnya dengan (puasa) 6 hari di bulan Syawal, maka (pahalanya) seperti ia berpuasa selama 1 tahun? Rasulullah menjawab: Ya. Dengan ketiga-tiga jawapan sahabat tersebut, Rasulullah SAW dan isterinya meraikannya dengan senyuman kesyukuran.

Syawal Sampai ke penghujung...

Assalammualaikum w.b.t..
Lama benar x jenguk blogku ini..Hampir 2 bulan..huhu..
lepas pulang beraya di kmpung selama 2 minggu, skrg dah kembali ke kampus..dah 2 minggu berlalu..Asgment bertimbun,presentation byk xwat lagi..mggu lepas 2 test dah berlalu..alhamdulillah aku boleh jwb walaupon soklan sush..biasala dah lama x amik exam..huhu..
minggu ni full jgk..tadi de kuiz english, alhamdulillah boleh jwb..pastu dh present ANSOS..walaupon tunggang terbalik tapi bolehla..sakit pala jugak cari mklumat tajuk yg aku dpt tu..groupla..sampai seminggu jugkla aku jatuh sakit..mcm2 sakit datang menyerang..xpe..aku anggap ia sbgai satu ujian utk aku tempuh..
Cakap pasai syawal dah smpai penghujung ni..posa 6 aku x wat lagi..huhu
sakinah..bila la ko nk wat..Insyaallah esok aku nk mula posa 6..hehe..doakan ye shbt2..

semoga segala urusanku dan teman2ku dipermudahkan oleh-NYA..aminn..Insyaallah ^_^

Thursday, September 2, 2010

Balik Kampung....

Sekarang ni musim cuti balik kampung....fenomena ini memang x asing lagi dari dulu hingga sekarang..
Alhamdulillah aku selamat sampai pada tepat jam 6 pagi di rumahku, Kepala Batas Penang..ehehe..
masa untuk siapkan yg perlu..10 malam terakhir ramadhan juga tidak ketinggalan..Insyaallah..^_^
xleh eenjoy jugak, asignment byk nk kena wat lgi..pas blik raya nk kena bentang..huhu..so kena prepare awai2..

LISTKAN PERKARA YG WAJIB BUAT:

1)ASIGNMENT
2)Persiapan Raya
3)KUIH RAYA...wajib!!
4)AMALAN SUNAT 10 MALAM TERAKHIR RAMADHAN..
5)dan lain2 lagi..

untuk peringatan diri je..^_^

Friday, August 13, 2010

MENCARI CINTA DI BULAN RAMADHAN.....

Semua orang ingin mencintai dan dicintai. Cinta yang pasti berbalas daripada Ilahi adalah suatu nikmat yang tidak ternilai dengan apa jua. Cinta agung yang bisa membuatkan kita menjadi luar biasa dalam kehidupan di tengah masyarakat yang ketandusan cinta dalam ertikata yang sebenar. Kadang-kadang cinta itu indah bila dilampiaskan kepada manusia namun keindahannya akan pudar jua. Akan tiba masa benda yang dicinta pergi meninggalkan kita. Namun, Allah yang kita cintai takkan pernah musnah dan hancur. Dia sentiasa hidup dan tidak mati. Dialah yang paling besar dan paling agung, paling berkuasa dan pentadbir sekalian alam. Firman Allah yang bererti: “Dan apabila hamba-hamba-Ku bertanya kepadamu (Muhammad) tentang Aku, maka sesungguhnya Aku dekat. Aku kabulkan permohonan orang yang berdoa apabila dia berdoa kepada-Ku. Hendaklah mereka itu memenuhi (perintah)-Ku dan beriman kepada-Ku, agar mereka memperoleh kebenaran.” (Al-Baqarah: 186) Bayangkan kita bersedia menjawab panggilan bila si kekasih hati memanggil. Namun setelah sekian lama masih juga tiada panggilan, lantas kita menjadi kecewa dan tidak lagi berminat untuk menjawab panggilannya di masa hadapan, atau mungkin kita sudah ada kekasih hati yang lain. Ingatlah, Allah sentiasa menunggu untuk kita membuat panggilan kepada-Nya melalui doa-doa yang khusyuk dan ikhlas, namun kita tak juga memohon kepada-Nya. Namun, Allah akan terus menerima panggilan kita andai suatu hari kita teringat dan mengadap-Nya dengan penuh ikhlas. Itulah luar biasa cinta Ilahi, kasih yang tak pernah terbanding dengan cinta manusia yang cepat pudar dan mungkin tak berbalas! Biar berkali-kali kita membuka lembaran dosa, Dia sentiasa bersedia mengampunkan. Biarpun Dia kita pedulikan, Dia tak pernah bakhil untuk memberikan kita makan dan hidup di bumi-Nya. Biarpun agama-Nya kita hina dan kita abaikan, dia tak pernah menahan kita daripada terus bernafas menghirup udara-Nya. Agung…Sungguh Agung cinta Ilahi! “Allah (pemberi) cahaya (kepada) langit dan bumi. Perumpamaan cahaya-Nya, seperti sebuah lubang yang tidak tembus yang di dalamnya ada pelita besar. Pelita itu di dalam tabung kaca, (dan) tabung kaca itu bagaikan bintang yang berkilauan, yang dinyalakan dengan minyak dari pohon yang diberkahi, (iaitu) pohon zaitun yang tumbuh tidak di timur dan tidak pula di barat, yang minyaknya (saja) hampir-hampir menerangi, walaupun tidak disentuh api. Cahaya di atas cahaya (berlapis-lapis), Allah memberi petunjuk kepada cahaya-Nya bagi orang yang Dia kehendaki, dan Allah membuat perumpamaan-perumpamaan bagi manusia. Dan Allah Maha Mengetahui segala sesuatu.” (An-Nuur,24: 35) Temukan cinta sejatimu Ramadhan itu datang dengan penuh erti buat mereka yang tahu menghargai. Ia adalah satu perangsang kepada hati untuk semakin dekat kepada Ilahi, dan perangsang manusia menggapai cinta sejati. Bukan hanya sepanjang Ramadhan, tetapi momentum tadi terus dibawa hingga melepasi Ramadhan dan dihangatkan lagi menjelang Ramadhan seterusnya. Carilah cinta sejati yang akan membawa kita melayari kehidupan yang lebih bererti dan lebih terisi. Jangan sampai kita dikaburi dengan cinta yang merosakkan hidup dan memusnahkan matlamat dan cita-cita. Temukan cinta di sebalik Ramadhan! Bagaimana?

1. Banyakkan membaca Al-Quran dan mentadabburinya

2. Bangun malam dan merintih sepenuh hati

3. Mengisi masa lapang dengan Zikrullah

4. Memberikan tazkirah kepada orang lain untuk sama-sama mencintai Allah.

5. Menjauhi segala perkara yang dibenci Allah

6. Mendekatkan diri dengan orang-orang soleh

7. Membanyakkan sedekah untuk mengikis cinta pada harta

8. Dan lain-lain lagi…Fikir-fikirkan

Thursday, July 15, 2010

new Life new world...

Salam ukhuwwah wat teman2 dan pembaca2 sekalian....
Maaf xdapat nk updates blog ni setelah sekian lama...Alhamdulillah dan syukur berbanyak kerna dapat juga aku menitip pengalaman yg dilalui..

setelah setahun menunggu dan menimba pengalaman akhirnya aku sampAI juga di tempat yg aku idamkan..
SELAMAT DATANG UNISZA..!!
4 TAHUN Amik Ijazah Sarjana Muda Sains Sosial (Antropologi dan Dakwah) dgn kepujian..

Sunday, June 6, 2010

...^_^....

" SELAMAT HARI GURU BUAT PARA PENDIDIK DAN SELAMAT HARI BAPA BUAT ABAHKU DAN SEMUA BAPA DI DUNIA.."

Dan juga marilah kita semua panjatkan kesyukuran kepada Allah s.w.t bagi para sukarelawan Malaysia yg mengikuti pgram kemanusiaan ke GAZA yg sudah selamat sampai ke Keluarga masing2...dan juga yg bakal tiba nanti..tidak juga pada semua umat islam yg ditindas di seluruh dunia..moga rejim zionis Israel dilaknat oleh ALLAH s.w.t....AMINN..

Teruskan perjuangan kita mempertahankan hak islam dan agama kita supaya kita tidak dipandang hina dan lemah di mata dunia yg zalim. Moga setiap apa yg kita pertahankan akan menjadi kekuatan wat semua umat islam yg bergelar Islam sejati..yang tidak takut dan gentar dengan ancaman kekejaman yahudi..kerana kita tahu balasannya adalah baik di akhirat kelak...ALLAHUAKBAR!!..ALLAHUAKBAR!!..

AMIN YA RABBAL ALAMIN...

Sunday, May 9, 2010

RATU HATIKU..



Ummi..
Kaulah CINTA PERTAMAKU..
Tika aku membuka mata..
Tika aku melihat dunia..
Tika kau memelukku..
Tika kau menciumku..
Tika kau menyayangiku tanpa henti..
Ummi..
Kaulah yang SATU..
Tiada dua dan tiga..
Tiada Ummi maka tiadalah aku di dunia ini..
Kaulah segala-galanya…
Bagaimana bisaku membalasmu??..
Ummi..
Bagaimana mampu ku balas jasamu..
Melahirkan ku, mendidikku, menjagaku,
menyayangiku dan membesarkanku..
Mengajar ku erti kehidupan..
Kaulah segala-galanya…
Bagaimana bisaku membalasmu??..
Ummi..
Kau tetap dihatiku..
Walau kita sering bergaduh..
Walau kita sering berselisih pendapat..
Walau kita sering berjauhan..
Kaulah segala-galanya…
Bagaimana bisaku membalasmu??..
Ummi..
Kau sentiasa disisiku..
Tika aku memerlukan perhatian..
Tika aku dihimpit keresahan..
Tika aku digenangi air mata kesedihan dan kegembiraan..
Kaulah segala-galanya…
Bagaimana bisaku membalasmu??..
Ummi...
Kau yang tercinta..
Walau hatimu sakit dengan karenah anak2mu..
Walau hatimu dilukai dengan sikap anak2mu..
Kau tak pernah mengenal erti penat dan lelah tika menjaga anak2mu..
Kau sentiasa sabar dan tabah mengharungi anak2mu..
Kaulah segala-galanya…
Bagaimana bisaku membalasmu??..
Ummi..
Kau tahu apa yg terbaik untukku..
Kau sentiasa mahu yg terbaik dariku..
Walau kau tahu kemampuanku..
Kau tetap menyokong setiap keputusanku..
Kaulah segala-galanya…
Bagaimana bisaku membalasmu??..
Ummi..
Kau yg terindah dalam hidupku..
Kau tak pernah penat menasihatiku..
Kau tak pernah berundur dan putus asa kepadaku..
Kaulah segala-galanya…
Bagaimana bisaku membalasmu??..
Ummi..
Terlalu banyak perihal dirimu..
Yang tak mampu ku lafazkan..
Yang terlalu cantik pada dirimu..
Yang terlalu baik dimataku..
Kaulah segala-galanya…
Bagaimana bisaku membalasmu??..
Ummi..
Kaulah RATU HATIKU..
Kaulah ibu mithali wat diriku..
Kaulah ibu yang terbaik buatku..
Kaulah anugerah yg takkan ku sia2kan..
Kaulah insan yg mulia dihatiku..
Kau tak pernah melupakanku dalam DOAMU..
Kaulah segala-galanya…
Bagaimana bisaku membalasmu??..
Ummi..
Maafkan anakmu ini..
Andai terlalu banyakku menyusah dan menyakitkan hatimu..
Halalkan makan minum anakmu ini..
Halalkan segala tentang diriku ini..
Kanku doakanmu setiap detik dan saat dalam hidupku..
Kanku hargaimu setiap saat bersamamu..
Kaulah segala-galanya…

Ya ALLAH..
Dialah UMMIKU..
Dialah CINTAKU, SAYANGKU, RATU HATIKU..
Dialah segala-galanya wat diriku..
Di dunia dan di akhirat..
Kerna tanpa REDHAMU tiadalah SYURGA untukKU..
AMINN..
~_~

Saturday, May 8, 2010

SELAMAT HARI IBU & HAPPY MOTHER'S DAY...



Bulan Mei adalah bulan menyambut Hari Ibu Sedunia..Bulan yg bahagia untuk semua wanita yg bergelar IBU. IBU adalah insan yg paling ISTIMEWA dan paling penting dalam hidup kita kerana IBU adalah segala-galanya buat kita. Dan syurga itu dibawah tapak kaki ibu..Tanpa restu dan redha ibu maka siapalah kita di sisiNYA. Bila kita derhaka pada ibu kita maka ia juga sama dengan kita murka kepada ALLAH s.w.t..Maka laknatlah Allah kepada kita.

Saya ingin mengucapkan HAPPY MOTHER'S DAY!! kepada ummi tercinta dan tersayang..
LOVE U ALL MY HEART...UR HAPPINESS IS MINE'S TOO..

PENGORBANAN & JASA seorang ibu terhadap anaknya sangatlah mulia dan tak mampu kita balas..betapa besarnya dan bermaknanya ibu kepada kita, ibu yg mengandungkan kita selama 9 bulan kandungan, melahirkan kita,mendidik kita,menjaga, menyayangi dan membesarkan kita dengan penuh kasih sayang,kesabaran tanpa penat dan lelah. Maka hendaklah kita menghargainya setiap detik dan saat kita bersamanya. Setiap hari adalah hari ibu..Andai dia sudah tiada di dunia ini maka hendaklah kita mendoakan kebahagiaannya dan kesejahteraannya di dunia mahupun di akhirat.

(Dari Abu Hurairah r.a) " Datang seseorang menemui Rasulullah S.a.w dia bertanya, "Wahai Rasulullah, siapakah orang yang paling layak untuk aku bergaul dengan baik kepadanya?" Baginda s.a.w menjawab,"Ibumu." Kemudian siapa?" "Ibumu". Kemudian setelahnya siapa?" "Ibumu." Untuk kali berikutnya orang itu kembali bertanya,
"Lalu siapa?" "Ayahmu," jawab Baginda S.a.w )

AMINN YA RABBAL ALAMIN...^_^

Thursday, May 6, 2010

20 PERKARA BURUK

Assalamualaikum…..

JANGAN LAKUKAN YG BURUK, LAKUKAN APA YG BAIK DAN JANGAN PANDANG ORANG SEBELAH MATA SAHAJA……… 20 PERKARA JANGAN

Sesungguhnya dalam hidup kita dikelilingi oleh perkara-perkara yang menyeronokkan. Tetapi itulah sesungguhnya yang mendatangkan keburukan kepada kita. Dibawah ini terdapat 20 perkara JANGAN yang seharusnya kita ambil ikhtibar. Tidak dapat dinafikan ada terdapat perkara-perkara yang terkena batang hidung saya sendiri. Tetapi sebagai umat ISLAM, kita harus saling ingat memperingati diantara satu sama lain. Semoga kita umat Islam akan terus mengungguli dunia InsyaALLAH.

1) Jangan sengaja lewatkan solat. Perbuatan ini Allah tidak suka. Kalau tertidur lain cerita..

2) Jangan masuk ke bilik air tanpa memakai alas kaki (selipar). Takut kalau² terbawa keluar najis, mengotori seluruh rumah kita.

3) Jangan makan dan minum dalam bekas yang pecah atau sumbing. Makruh kerana ia membahayakan.

4) Jangan biarkan pinggan mangkuk yang telah digunakan tidak berbasuh. Makruh dan mewarisi kepapan.

5) Jangan tidur selepas solat Subuh, nanti rezeki mahal (kerana berpagi² itu membuka pintu berkat).

6) Jangan makan tanpa membaca BISMILLAH dan doa makan. Nanti rezeki kita di kongsi syaitan.

7) Jangan keluar rumah tanpa niat untuk membuat kebaikan. Takut² kita mati dalam perjalanan.

Jangan pakai kasut atau selipar yang berlainan pasangan. Makruh dan mewarisi kepapaan.

9) Jangan biarkan mata liar di perjalanan. Nanti hati kita gelap diselaputi dosa.

10) Jangan bergaul bebas ditempat kerja. Banyak buruk dari baiknya.

11) Jangan menangguh taubat bila berbuat dosa kerana mati boleh datang bila² masa.

12) Jangan ego untuk meminta maaf pada ibu bapa dan sesama manusia kalau memang kita bersalah.

13) Jangan mengumpat sesama rakan taulan. Nanti rosak persahabatan kita. Hilang bahagia.

14) Jangan lupa bergantung kepada ALLAH dalam setiap kerja kita. Nanti kita sombong apabila berjaya. Kalau gagal kecewa pula.

15) Jangan bakhil untuk bersedekah. Sedekah itu memanjangkan umur dan memurahkan rezeki kita.

16) Jangan banyak ketawa. Nanti mati jiwa.

17) Jangan biasakan berbohong, kerana ia adalah ciri² munafik dan menghilangkan kasih orang kepada kita.

18) Jangan suka menganiaya manusia atau haiwan. Doa makhluk yang teraniaya cepat dimakbulkan ALLAH.

19) Jangan terlalu susah hati dengan urusan dunia. Akhirat itu lebih utama dan hidup di sana lebih lama dan kekal selamanya.

20) Jangan mempertikaikan kenapa ISLAM itu berkata JANGAN. Sebab semuanya untuk keselamatan kita. ALLAH lebih tahu apa yang terbaik untuk hamba ciptaannya.

PUJUKLAH IMAN KITA...

Duhai Iman..Pujuklah hati ini, agar ia tidak menangis lagi
Duhai Iman..Pujuklah hati ini, agar ia berusaha untuk memahami
Duhai Iman..Pujuklah hati ini, agar ia tidak berterusan menumpahkan 'mutiara' itu
Kerna maharnya tak ternilai.
Duhai Iman..Pujuklah hati ini, mengapa mungkin ia menipu
Andai terlalu sakit untuk di tanggung.
Duhai Iman..Pujuklah hati ini, agar ia tunduk hanya pada PENCIPTA HAKIKI
Katakan padanya Kau takkan disakiti.."
Andai Kau disampingNYA..."
Duhai Iman..Pujuklah hati ini, agar ia kembali tersenyum
kembali bersinar bak bintang di langit sana..
senyumlah duhai hati,...SENYUMLAH ^_^...

Wednesday, May 5, 2010

“Peringatan Bagi Yg Lalai…”


Dari Hadith Qudsi : BAGAIMANA KAMU MASIH BOLEH MELAKUKAN MAKSIAT SEDANGKAN KAMU TAK DAPAT BERTAHAN DENGAN PANASNYA TERIK MATAHARI KU.

Tahukah kamu bahawa neraka jahanamKU itu :

1. NERAKA JAHANAM itu mempunyai 7 TINGKAT.
2. Setiap TINGKAT mempunyai 70,000 DAERAH.
3. Setiap DAERAH mempunyai 70,000 KAMPUNG.
4. Setiap KAMPUNG mempunyai 70,000 RUMAH.
5. Setiap RUMAH mempunyai 70,000 BILIK.
6. Setiap BILIK mempunyai 70,000 KOTAK.
7. Setiap KOTAK mempunyai 70,000 BATANG POKOK ZARQUM.
8. Di bawah setiap POKOK ZARQUM mempunyai 70,000 EKOR ULAR.
9. Di dalam mulut setiap ULAR yg panjang 70 HASTA mengandungi LAUTAN RACUN yg hitam pekat.
10. Juga di bawah setiap POKOK ZARQUM mempunyai 70,000 RANTAI.
11. Setiap RANTAI diseret oleh 70,000 MALAIKAT.

Renung2kanlah wahai saudara/saudariku.. Mudah-mudahan dapat menimbulkan keinsafan kepada kita semua. Wallahua’lam.

Al-Quran Surah Al-Baqarah (Ayat :159) : ” Sesungguhnya orang-orang yang menyembunyikan apa yang telah Kami turunkan dari keterangan2 dan petunjuk hidayat, sesudah Kami terangkannya kepada manusia di dalam Kitab Suci, mereka itu dilaknat oleh ALLAH s.w.t dan dilaknat oleh sekalian makhluk.”

(Peringatan utk Diriku Jua) ^_^

PILIHAN DI TANGAN KITA...

BARISAN DI AKHIRAT..

Suatu ketika, Muaz bin Jabal r.a. menghadap Rasulullah S.A.W. dan bertanya kepada baginda:

“Wahai Rasulullah S.A.W., tolong huraikan kepadaku mengenai firman Allah S.W.T”


Erti firmanNya;

“Pada sangkakala ditiup, maka kamu sekalian datangberbaris-baris” (Surah al-Naba’)


Mendengar pertanyaan ini, baginda menangis dan basah pakaian dengan air mata. Lalu menjawab;

“Wahai Muaz, engkau telah bertanyakan kepadaku perkara yanag amat besar bahawa umatku masing-masing dengan pembawaan diri mereka sendiri.”


Maka Rasulullah menyatakan setiap barisan yang sebanyak 12 barisan.

BARISAN PERTAMA

Diiringi dari kubur dengantidak bertangan dan berkaki. Keadaan mereka dijelaskan melalui satu seruan dari sisi Allah Yang Maha Pengasih;

“Mereka itu adalah orang yang sewaktu hidupnya menyakiti hati jirannya. Maka demikian balasannya dan tempat kembali mereka adalah neraka.”

BARISAN KEDUA


Diiringi dari kubur dalam berbentuk babi hutan. Datanglah suara dari sisi Allah Yang Maha Pengasih;

“Mereka itu adalah orang yang sewaktu hidupnya meringan-ringankan solat. Maka inilah balasannya dan tempat kembali mereka adalah neraka.”


BARISAN KETIGA

Mereka berbentuk keldai, sedangkan perut mereka penuh dengan ular dan kala jengking.

“Mereka itu adalah orang yang enggan membayar zakat. Maka inilah balasannya dan tempat kembali mereka adalah neraka.”


BARISAN KEEMPAT

Diiringi dari kubur dengan keadaan darah seperti air pancutan keluar dari mulut mereka.

“Mereka adalah orang yag berdusta di dalam jual beli. Maka inilah balasannya dan tempat kembali mereka adalah neraka.”

BARISAN KELIMA


Diiringi dari kubur dengan bau busuk daripada bangkai. Ketika itu,Allah S.W.T. menurunkan angin sehingga bau busuk itu mengganggu ketenteraman di Padang Mahsyar.

“Mereka itu adalah orang yang menyembunyikan perlakuan derhaka kerana takut diketahui manusia,tetapi tidak pula rasa takut kepada Allah S.W.T. Maka inilah balasannya dan tempat kembali mereka adalah neraka.”


BARISAN KEENAM


Diiringi dari kubur dengan keadaan kepala mereka terputus dari badan.

“Mereka adalah orang yang menjadi saksi palsu. Maka inilah balasannya dan tempat kembali mereka adalah neraka.”


BARISAN KETUJUH

Diiringi dari kubur tanpa mempunyai lidah dari mulut mereka mengalir nanah dan darah.

“Mereka itu adalah orang yang enggan member kesaksian di atas kebenaran. Maka inilah balasannya dan tempat kembali mereka adalah neraka.”


BARISAN KELAPAN

Diiringi dari kubur dalam keadaan terbalik dengan kepala ke bawah dan kaki ke atas.

“Mereka adalah orang yang berbuat zina. Maka inilah balasannya dan tempat kembali mereka adalah neraka.”


BARISAN KESEMBILAN


Diiringi dari kubur dengan wajah hitam gelap dan bermata biru sementara di dalam diri mereka penuh dengan api gemuruh.

“Mereka adalah orang yang memakan harta anak yatim dengan cara yang tidak sepatutnya, maka inilah balasannya dan tempat kembali mereka adalah neraka.”


BARISAN KESEPULUH

Diiringi dari kubur dalam keadaan tubuh mereka penuh dengan sopak dan kusta.

“Mereka adalah orang yang derhaka kepada ibu bapa. Maka inilah balasannya dan tempat kembali mereka adalah neraka.”


BARISAN KESEBELAS

Diiringi dari kubur dalam keadaan buta mata kepala,gigi mereka memanjang seperti tanduk lembu jantan, bibir mereka melebar sampai ke dada dan lidah mereka terlanjur memanjang sampai ke perut mereka dan keluar beraneka kotoran.

“Mereka adalah orang yang meminum arak. Maka inilah balsannya dan tempat kembali mereka adalah neraka.”

BARISAN KEDUA BELAS

Mereka diiringi dari kubur dengan wajah yang bersinar-sinar laksana bulan purnama. Mereka melalui titian sirat seperti kilat. Maka datang suara dari sisi Allah Yang Maha Pengasih memaklumkan;

“Mereka adalah orang yang banyak berbuat baik. Mereka menjauhi perbuatan derhaka, memelihara solat, ketika meninggal dunia keadaan mereka sudah bertaubat. Maka inilah balasannya dan tempat kembali mereka adalah syurga, mendapat keampunan, kasih sayang dan keredhaan Allah Yang Maha Pengasih.”

Subhanallah…

Renung2kanlah wahai sahabat sekalian..juga xlupa peringatan utk diri ana sama..moga kita sentiasa berada di barisan kedua belas iaitu ditempatkan dikalangan orang2 yg berbuat baik, beramal soleh dan kuat beriman kpd-NYA.. Amin..^_^

GERUN & MENAKUTKAN...

Luasnya Neraka..

Yazid Arraqqasyi dari Anas bin Malik ra. berkata: Jibrail datang kepada Nabi saw pada waktu yg ia tidak biasa datang dalam keadaan berubah mukanya,

maka ditanya oleh nabi s.a.w.: “Mengapa aku melihat kau berubah muka?”
Jawabnya: “Ya Muhammad, aku datang kepadamu di saat Allah menyuruh supaya dikobarkan penyalaan api neraka, maka tidak layak bagi orang yg mengetahui bahawa neraka Jahannam itu benar, dan siksa kubur itu benar, dan siksa Allah itu terbesar untuk bersuka-suka sebelum ia merasa aman dari padanya.”

Lalu nabi s.a.w. bersabda: “Ya Jibrail, jelaskan padaku sifat Jahannam.”

Jawabnya: “Ya. Ketika Allah menjadikan Jahannam, maka dinyalakan selama seribu tahun, sehingga merah, kemudian dilanjutkan seribu tahun sehingga putih, kemudian seribu tahun sehingga hitam, maka ia hitam gelap, tidak pernah padam nyala dan baranya.

* Demi Allah yg mengutus engkau dengan hak, andaikan terbuka sebesar lubang jarum nescaya akan dapat membakar penduduk dunia semuanya kerana panasnya.

* Demi Allah yg mengutus engkau dengan hak, andaikan satu baju ahli neraka itu digantung di antara langit dan bumi nescaya akan mati penduduk bumi kerana panas dan basinya.

* Demi Allah yg mengutus engkau dengan hak, andaikan satu pergelangan dari rantai yg disebut dalam Al-Qur’an itu diletakkan di atas bukit, nescaya akan cair sampai ke bawah bumi yg ke tujuh.

* Demi Allah yg mengutus engkau dengan hak, andaikan seorang di hujung barat tersiksa, nescaya akan terbakar orang-orang yang di hujung timur kerana sangat panasnya,

* Jahannam itu sangat dalam dan perhiasannya besi, dan minumannya air panas campur nanah, dan pakaiannya potongan-potongan api. Api neraka itu ada tujuh pintu, tiap-tiap pintu ada bahagiannya yang tertentu dari orang laki-laki dan perempuan.”

Nabi s.a.w. bertanya: “Apakah pintu-pintunya bagaikan pintu-pintu rumah kami?” Jawabnya: “Tidak, tetapi selalu terbuka, setengahnya di bawah dari lainnya, dari pintu ke pintu jarak perjalanan 70,000 tahun, tiap pintu lebih panas dari yang lain 70 kali ganda.” (nota kefahaman: iaitu yg lebih bawah lebih panas)

Tanya Rasulullah s.a.w.: “Siapakah penduduk masing-masing pintu?”

Jawab Jibrail:

* Pintu yg terbawah untuk orang-orang munafik, dan orang-orang yg kafir setelah diturunkan hidangan mukjizat nabi Isa a.s. serta keluarga Fir’aun sedang namanya Al-Hawiyah.
* Pintu kedua tempat orang-orang musyrikin bernama Jahim,
* Pintu ketiga tempat orang shobi’in bernama Saqar.
* Pintu ke empat tempat Iblis dan pengikutnya dari kaum majusi bernama Ladha,
* Pintu kelima orang yahudi bernama Huthomah.
* Pintu ke enam tempat orang nasara bernama Sa’eir.

Kemudian Jibrail diam segan pada

Rasulullah s.a.w. sehingga ditanya: “Mengapa tidak kau terangkan penduduk pintu ke tujuh?” Jawabnya: “Di dalamnya orang-orang yg berdosa besar dari ummatmu yg sampai mati belum sempat bertaubat.” Maka nabi s.a.w. jatuh pengsan ketika mendengar keterangan itu, sehingga Jibrail meletakkan kepala nabi s.a.w. di pangkuannya sehingga sadar kembali dan sesudah sadar nabi saw bersabda: “Ya Jibrail, sungguh besar kerisauanku dan sangat sedihku, apakah ada seorang dari ummat ku yang akan masuk ke dalam neraka?”

Jawabnya: “Ya, iaitu orang yg berdosa besar dari ummatmu.” Kemudian nabi s.a.w. menangis, Jibrail juga menangis, kemudian nabi s.a.w. masuk ke dalam rumahnya dan tidak keluar kecuali untuk sembahyang kemudian kembali dan tidak berbicara dengan orang dan bila sembahyang selalu menangis dan minta kepada Allah.

Masya Allah…betapa besarnya kasih sayang Rasulullah s.a.w terhadap ummatnya ketika mendengar penerangan dari Jibrail ttg Isi kandungan dari setiap Pintu-pintu NERAKA JAHANAM…maka janganlah kita lalai terhadap dunia ini kerana DUNIA ini hanyalah sementara…yg kekalnya hanyalah AKHIRAT..

Tuesday, May 4, 2010

Menanti....dan terus menanti..

Salam Alaik...

Dah setahun lebih gakla aku menanti dengan penuh sabar..menanti apa ye??..msti korang tertanya-tanya kn?..hehehe..menanti untuk sambung belajarla..apalagi kn...dalam setahun tu ada jugakla aku dapat timba pengalaman bekerja di Pusat Jualan HPA sbgai Pembantu Jualan di kedai Taman Seri Indah, tempat aku tinggal selama 5 bulan gakla..Kemudian Sekolah Rendah Al-Islah sebagai guru sandaran selama 5 bulan..kemudian aku dapat tawaran kerja kat Hospital Kepala Batas (HKB),Pulau Pinang sebagai Pembantu Tadbir HERMIS(sambilan) selama 5 bulan gak.

Alhamdulillah byk yg aku belajar dan timba ilmu dari pengalaman bekerja ngn sektor swata dan sektor kerajaan ni walaupon dalam masa yg singkat..Lagipon selama ni aku memang dok berangan2 dari kecik teringin nk keje kat pejabat tak kirala kerajaan atau swasta janji ada pejabat..hahaha..^_^..Masalah btul..hehe..

Sekarang tinggal 2 bulan lagi untuk tunggu result UPU keluar..hujung bulan JUN 2010 ni la..DOAKAN EH..^_^. Dan ada jgk selain dari menanti sambung belajar..hehehe..menanti bila la saatnya tu??..huhu..

Menanti dengan sabar...dengan bekerja di lain2 tempat ni sebenarnya banyak mengajar aku cara handle dan berdepan ngan situasi realiti dunia pekerjaan yg sebenar. Selama ni aku ingat kejenya mudah cam pegi keje pagi2 balik petang2..rupanya itu hanyalah gambaran luaran je..tapi bila berdepan ngan masalah dalaman barulah tahu kesannya..hehe..n aku berpeluang rasa apa yg pekerja2 bahagian pentadbiran khususnya (human resource) kena handle byk kerja..memang bertimbun kerja xpernah selesai, dimarah, dimaki, di tuduh macam2, dilempar kata2 kasar oleh pelanggan terutamanya..huhu..CABARAN sungguh..dan perhubungan sesama pekerja yg dianggap sebagai keluarga..Kenangan yg takkan pernah luput dari ingatan aku wat SELAMA2 NYA...

"..................." ^-^

GERAM..SAKIT HATI..CAKAP TAK SERUPA BIKIN..

SALAM ALAIK..

Hari ni masuk second day aku start keje kt taska Ummi..lagipon bukan kali pertama aku keje ngn ummi pon..dok tolong2 jgk sblum ni..tapi kali ni berlainan, sebab aku bertanggungjawab mengajar budak taska tu ilmu yang bermanfaat dan penting untuk masa depan diorang kelak juga berperanan dalam memantau pembelajaran, sikap dan disiplin diorang..BESAR tanggungjawab tu..huhu.

Rini aku nk cakap betapa tak puas hatinya aku dengan bberapa orang pekerja ummi sebelum ni yang meninggalkan tabiat yang sepatutnya tak berlaku dan tak diajar di taska ni. Kat TASKA ni budak2 yang dijaga dengan baik sepatutnya diajar cara2 berdikari tapi yang sebaliknya pulak yg berlaku. Budak2 jadi manja terlebih..susahla camni!!..kenala pikir sikit apa kesan dan akibat jika benda ni berlaku dan diajar bermanja berlebihan..tempiasnya kena kat pekerja baru yg ganti diorang..MASALAH betull!!..

Dan benda ni sebenarnya dah lama aku perhatikan sebab selain dari tolong ummi kt taska dulu aku juga jadi pemantau aktiviti yang dilakukan oleh guru2 disini.
Dan sepatutnya masalah ni dilihat dan diperbaiki keadaannya..tapi nilah masalah orang mealyu kita, cakap tak serupa bikin maknanya cakap je tapi tak buat pon..camner ni..geram betul aku dengan perangai dan sikap yg berlaku ni..

Masalah yang jadi sekarang budak2 dah mula buat perangai bila orang yg manjakan diorang dah berhenti. Yang aku nk tegur kt sini sal waktu makan..budak2 taska ni diajar cara2 makan sendiri tapi ada sesetgh budak yang memang suka wat perangai dan minta disuapkan..Bila berdepan ngn masalah ni kita sepatutnya bertegas dengan diorang bukan memenuhi kehendak diorang..dan sebenarnya apa yang budak tu dapat dari situasi camtu??..pernah terfikir tak??..siapa yg mengajar dan siapa yg mendengar/mengikut sebenarnya??...KITA (sbgai guru) k atau BUDAK2??!!!..

ADUHH...itu baru satu perangai..tak cakap lgi pasal perangai dan macam2 kerenah tu..Memang pening jaga budak2 ni..tu aku pnh kata, aku kalau jaga budak kecik or baby lagi aku suka berbnding dgn budak2 yg besar sikit nih..baby just meragam je xbnyk kerenah..huhu..tapi xpela kan nama pon tanggungjawab..so kenala laksanakan ikut perintah..^_^

Satu lagi kena berani tegurla..jgn cakap tapi xtegur..ni satu hal jugak..mls nk cakap kt sini..KORANG fikirlah seniri!!..hmm..xmarah dan xmengata just nk kongsi serba sedikit ketidakpuasan hati yg bersarang di hati..supaya bila dah luah xkkn tertanamnya dendam or sifat2 yg boleh membawa keburukan.

Insyaallah..moga selepas ni takkan berlaku lagi perkara sedemikian lagi sepanjang jagaan dibawah aku. Akan ku perbaiki dan perbaharui aktiviti2 yg kurang menjadi lebih menyeronokkan dan memberangsangkan..Insyaallah..Doa2kanlah ye.

p/s : MAAF ANDAI TERKASAR BAHASA. KONGSIAN SEMATA-MATA. ^_^

Wednesday, April 28, 2010

Hadiah..

27 APRIL 1988..

Usiaku genap 22 thun pada tanggal tarikh tersebut..Maka satu hari suntuk tika birthday aku, aku gunakan masaku dgn melakukan hobiku iaitu bake some egg tart for the first time in my life..hehe...xsangka penat lelah ku tika membuatnya akhirnya dapat hasil yg baik dan memberangsangkan..hehe..sedap tak terhingga..
Moga dapatku lalui hari2 yg akan datang dgn kuat, tabah dan sabar dalam mencari keredhaan-NYA..Insyaallah..


~ Hadiah buat diriku..~ Hasil karyaku..^_^ ~


~ Hadiah kek dari ummi dan abah ^^, ~


~ Hadiah dari Ummi tersayang ^_^ ~

Hadiah dari teman n sahabat2ku..ucapan kalian amatlah bermakna dan berharga..syukran, thanks a lot ^_^..Moga setiap urusan dunia dan akhiratmu sentiasa dipermudahkan olehNYA..aminn..Insyaallah ^^,

Sunday, April 25, 2010

ERTI SEBUAH PERSAHABATAN..

Dalam dunia ini kita tidak punyai sesiapa, kecuali diri sendiri..
Tetapi..dlm kita bersendirian, kita beruntung kerana..
Mempunyai seorang sahabat yg memahami kita,
Sebagaimana kita mengharapkan keikhlasan dan kejujuran seorang sahabat,
Begitulah juga dia, tetapi kita sering terlupa akan hal itu...

Kita cuma mengambil kira ttg harapan dan perasaan kita,
Kita rasa dikhianati bila dia tidak menepati janjinya,
Kita tidak memberinya peluang utk dia menerangkan keadaannya,
Bagi kita, itu alasannya bagi menutup kesilapan dan membela diri...

Kita juga pernah membiarkan dia ternanti2,
Kerana kita juga ada janji yg tidak ditepati,
Kita beri seribu alasan memaksa dia menerima alasan kita,
Waktu itu terfikirkah kita akan perasaannya...?
Seperti kita, dia juga tahu rasa kecewa..tapi kita sering terlupa.

Untung mempunyai seorang sahabat yg memahami,
Yang selalu berada di sisi sewaktu kita memerlukannya,
Dia mendengar luahan perasaan kita, segala rasa kecewa dan ketakutan,
Harapan dan impian juga kita luahkan,
Dia memberi jalan kepada kita sbgai laluan penyelesaian masalah.

Selalunya kita terlalu asyik menceritakan tentang diri kita,
Hingga kadang2 terlupa sahabat kita juga ada cerita yg ingin
di kongsi bersama kita,
Pernahkah kita memberinya peluang untuk menceritakan
rasa bimbangnya...? Rasa takutnya...?
Pernahkah kita menenangkannya sebagaimana dia pernah
menyabarkan kita?

Ikhlaskah kita mendengar tentang kejayaan dan berita gembiranya?
Mampukah kita menjadi sumber kekuatannya seperti mana
dia meniupkan semangat setiap kali kita rasa kecewa dan menyerah kalah?
Dapatkah kita yakinkan dia bahawa kita boleh dipercayai?
Kita boleh jadikan tempat untuk bersandar bila dia memerlukan
seorang sahabat di sisinya sebagai kekuatan..

Bolehkah kita menjadi bahu untuk dia bersandar harapan?
Sesekali jadilah sahabat yg mendengar dari yang hanya bercerita..
Ambillah masa untuk memahami hati dan perasaan sahabat...
Kerana dia juga seorang manusia, ada rasa takut, bimbang, sedih dan kecewa..
Dia juga ada kelemahan dan memerlukan seorang sahabat di sisinya sebagai kekuatan...

Kita selalu melihatnya ketawa,
Tetapi mungkin sebenarnya dia tidak setabah yg kita sangkakan..
Di sebalik senyumannya mungkin banyak cerita sedih yg ingin diluahkan..
RENUNGILAH, hargailah sebuah PERSAHABATAN kerana disebaliknya ada segalanya...

Tuesday, April 20, 2010

Hati & Cinta..



.:: Cinta insani kerana Ilahi, berputik adanya Iman..Kembang mekar hingga ke syurga, tiada yg lebih wangi drpnya..Andai iman tiada dijiwa, sudah pasti cinta bertunas krn nafsu, mulalah syaitan mengambil peranan menyemburkan debunga dosa dan noda..akhirnya belum sempat ia mekar, terus layu, jatuh ke bumi, tiada lagi yg sudi memandang, jauh sekali untuk mengambilnya lagi ::.

.:: Kegembiraan biarlah seiring dengan kesyukuran, kesenangan pastikanlah dikongsi bersama.. sedih dan kecewa, biarlah berlinangan air mata sekalipun, sematkanlah diri dgn sifat redha dan berharap kpdNya..Kegelisahan akan lenyap bila diri dialunkan dgn zikrullah..Yakinlah setiap sesuatu penyakit ada ubatnya, termasuklah ubat untuk hati dan jiwa ::.

.:: Cinta dimadah tandanya ikhlas..Ikhlas itu bercambah dari hati yg suci..Jika diluah kerana Ilahi, itulah cinta sejati buat insani....Indahnya bercinta kerana Allah, tersemat dijiwa terus tersimpan dihati..Bukan hanya untuk sementara, namun buat selama2nya ::.

.:: Kbhagiaan itu bknlah diukur pd kekayaan duniawi,krn ianya juga mmpu mnenggelamkan insan dlm kbinasaan akhirat.Bknlah brerti lgsung tdk mmerlukan,namun biarlah bpada2 agar hati tak trus tpaut pd dunia hgga lupakan akhirat.Kbhgiaan diri adlh btunjangkn ksyukuran,ksbran&kredhaan yg tsemai dlm diri ats sgl krniaan yg dmili...ki hgga tcium bau2 syurga.Itulah kbhgiaan hakiki walau miskin ddunia lagi,kkayaan hati prlu dimiliki ::.

.:: Kadngkala orang yang paling mencintaimu adalah orang yang tak pernah menyatakan cintanya padamu kerana orang itu takut kau berpaling dan menjauhinya. Dan bila dia suatu masa hilang dari pandanganmu kau akan menyedari dia adalah cinta yang tidak pernah kau sedari.. ::.

.:: Usah diratapi perpisahan dan kegagalan bercinta kerana hakikatnya jodoh itu bukan ditangan manusia. Atas kasih sayang Tuhan kau dan dia bertemu dan atas limpahan kasihNYA juga kau dan dia dipisahkan bersama hikmah yg tersembunyi. Pernahkah kau terfikir kebesaranNYA itu? ::.

.:: Jika mahu mdapatkan yg soleh,kurangkan agenda mCARI si Soleh,ttp berusahalah mJADI yg solehah.Jka inginkan yg solehah,jgnlah cerewet mCARI yg solehah,ttp berusahalah mJADI yg soleh.Bertemu yg solehah,solehahnya dia belum tentu kekal.Bertemu yg soleh, solehnya blh brubah..kerna si soleh dan si solehah juga adalah insan ...biasa.Perkahwinan adalah sebahagian drp proses untuk MENJADI, bukan MENCARI ::.

.:: Sedalam laut, dalam lagi sayangMu..Seluas langit, luas lagi kasihMu..Betapa kasih sayangMu mengatasi kemurkaanMu walau hambaMu sering melupakanMu..Namun Engkau masih mengurniakan nikmat yg tak ternilai harganya..Hinanya kami kerna melebihkan cinta makhluk melebihi cinta pdMu, ingatan pd mereka lebih berbanding ingat pd...Mu.Sedangkan tanpa rahmatMu, tiadalah kami didunia ini menikmati segala2nya ::.

.:: Kasih yang sejati anugerah Ilahi, hadirnya di jiwa bukannya kerana dipaksa..Cinta yang terjalin didilm diri manusia..Kesuciannya bagai sutera putih..Lautan cinta yang bersemi selami kasih Ilahi melahirkan ketaatan bknnya kemurkaan Tuhan..Temuilah seri di hati itulah cinta hakiki..andai engkau selami rahsia keimanan ::.

Hukum Berchatting dgn Bukan Mahram

Wsalam wbt
Artikel petikan dari saudari srikandi uthman,
(bukan niat meniru, tapi hanya menyebarkan apa yg benar..)

Soklan saya..

Adakah kita chatting ngan bukan muhrim.. yg kita rancang tuk berkahwin ngan dia akan menyebabkan hafazan kita hilang..

Maka jawabnya wallahu’alam. Banyak perkara yang boleh menyebabkan ayat2 al-Quran yang kita hafal hilang dari ingatan umpamanya boleh jadi disebabkan makanan yang kita makan atau kita tidak ngulang bacaan dan banyak lagilah. Pada hakikatnya ayat2 al-Quran yang kita hafal perlu dijaga dengan baik apatah lagi jika sudah menghafal 30 juz. Jika ukhti sendiri merasakan hafazan itu hilang berpunca dari ukhti chatting dengan lelaki bukan mahram. Maka tidak menjadi masalah, ana boleh terangkan hukum bermesej dengan bukan mahram ini. Dari penerangan ini, ukhti boleh nilaikan sendiri apakah benar disebabkan perbuatan ukhti berchatting itu menjadi sebab utama sehingga hilang ayat2 Allah yang ukhti hafal atau mungkin ada sebab yang lain.

Apakah hukum kita chat, sms, e-mail atau seumpamanya dengan bukan mahram?
Untuk mengetahui hukumnya haram atau bergantung pada isi kandungan mesej yang dibincangkan, jika hal yang penting atau berhajat umpamanya hal jual beli, kebakaran, sakit dan seumpamanya maka tidaklah haram.

Perkara2 yang haram ini ialah perkara2 syahwat yang membangkitkan hawa nafsu contohnya yang berlaku pada kebanyakkan muda mudi atau remaja2 sekarang dimana sms atau email atau Facebook atau Friendster atau seumpamanya menjadi alat untuk memadu kasih yang memuaskan nafsu diantara pasangan dan masing2 melunaskan keinginan dan keseronokkan semata2. Membincangkan perkara2 lucah lebih2 lagi hukumnya adalah haram.

Ada perkara yang tidak penting pun dan tidak pula membawa syahwat yang sehingga membangkitkan hawa nafsu umpamanya seorang lelaki sms bagi teka teki “selepas hari rabu hari apa?” ataupun bertanya “suka power rangers warna apa?”. Jika tanya perkara2 sebegini biasanya tidaklah sampai gelisah, keluar mani, bernafsu atau seumpamanya. Biasanya perkara2 sebegini ulamak mengatakan makruh sahaja, tidaklah sampai kepada haram.

Dalam situasi ukhti ini, jika lelaki itu memang berniat menjadikan ukhti sebagai isteri maka harus menggunakan sms untuk menanyakan perkara2 yang perlu sahaja umpamanya hal2 pertunangan dan tidak boleh lebih kepada yang bukan perlu seperti bermanja2an dan berkasih2an sehingga timbul hawa nafsu dan seumpamanya.

Jika tidak berhati2 akan mudah terjatuh kepada perkara yang dilarang sekalipun hanya melalui sms. Kita mungkin tidak berzina tetapi tanpa kita sedari kita telah menghampiri zina itu.

Bagi pendapat analah, jika kita benar2 ikhlas ingin jadikan seseorang itu pasangan hidup kita maka ini bermakna diri kita ini sudah bersedia untuk menerima setiap kelebihan dan kelemahan pasangan kita itu.

Kalau nak tahu sangat pun tentang hal2 diri bakal pasangan hidup kita itu maka sebaik2nya cubalah guna pihak yang lain umpamanya kita ini lelaki, maka kita suruhlah adik perempuan kita bermesej dengan bakal pasangan hidup kita itu, melalui adik perempuan kita itu, apa yang kita nak tahu tentang muslimah itu, kita suruhlah adik perempuan kita itu tanya. Ini lebih baik untuk mengelak dari terjerumus dalam perkara2 yang menghampiri zina. Ini sahajalah sekadar pendapat ana, selebihnya ukhti perlu muhasabah semula di mana salahnya atau yang mana perlu diperbaiki supaya tidak melanggar hukum syara'.

Filem ketika cinta bertasbih adalah contoh terbaik bagaimana seorang lelaki yang ikhlas mencari pasangan hidupnya kerana Allah. Ana lihat tidak ada sesi perkenalan melalui sms sepertimana yang berlaku pada muda mudi sekarang, dengan berdating, couple dan sebagainya. Digambarkan skop cinta yang begitu luas, cinta pada adik, cinta pada ibu, cinta pada abang, cinta sesama saudara dan disandarkan semua cinta2 ini kepada cinta hanya pada Allah. Maka apabila cinta pada Allah melebihi segala2nya maka cintanya pada makhluk semata2 cintanya pada Allah. Apabila ingin pada seseorang wanita itu dijadikan isteri maka disampaikan hajat itu pada ibu bapa atau penjaga mereka, tidak berlaku sesi berdating atau bermesra2 seperti yang berlaku sekarang. Apabila kita ikhlas kepada seseorang maka gunakanlah cara terbaik yang dianjurkan dalam Islam. Alhamdulillah kerana masih ada filem seperti ini walaupun ada perkara yang perlu diperbaiki cuma keseluruhan filem sangat baik untuk iktibar sebagaimana filem syukur 21.

Perkara couple2 seperti yang berlaku akhir zamani ini bukan berlaku pada orang yang tidak faham agama sahaja, tapi yang budak2 surau pun ada yang terlibat sama dalam perkara2 seperti ini. Berhubungan dengan istilah "couple Islamic" padahal pada hakikat sama sahaja dengan menghampiri zina. Dalam Islam tiada couple2, kalau nak couple sangat, lepas jadi suami isteri. Bila dah sah jadi suami isteri maka bercouple lah seminggu sekali pun tidak mengapa. Ni tak, bila dah sah jadi suami isteri sibuk pula nak bercerai, dulu sebelum sah jadi suami isteri sibuk nak couple.

Inilah yang berlaku di universiti atau kolej2, umpamanya ajk makanan bercople dengan ajk tarbiyah dan sebagainya, jawatan sahaja ajk surau tetapi suasana surau itu tidak masuk ke dalam hati. Menjadikan alasan untuk berdakwah bagi ana tidak boleh diterima. Dakwah yang disuruh oleh Allah swt tidak sama dengan nafsu yang mempergunakan alasan dakwah. Ditambah pula dengan kumpulan2 nashid yang menynyikan lagu2 yang bertemakan cinta sesama makhluk. Sama sahaja seperti lagu2 jiwang cinta cuma konsepnya sahaja diubah kepada konsep nashid. Lagilah menguatkan keazaman mereka untuk meneruskan perjuangan ”couple islamic” mereka.

Sebenarnya kalau sms tentang hal2 agama, atau tanya khabar atau nak berkongsi pendapat tidaklah mengapa, tidak salah pun, cuma janganlah melampaui batas pula. Kalau nak bertanya pun, cukuplah bertanya hal yang perlu sahaja, janganlah sampai ke tahap berkasih2an atau bermesra2an walau melalui mesej sekalipun.

Semua orang nak suami yang soleh dan isteri yang solehah, tetapi bagaimana caranya? Caranya ialah kita usaha bentuk diri kita ini dahulu menjadi muslim yang soleh insyaAllah bakal isteri kita nanti juga di kalangan muslimah yang solehah begitulah sebaliknya. Sesuai dengan firman Allah dalam al–Quran.


(Surah an-Nur ,Muka surat 352, baris ke sebelas, Ayat 26). ”Wanita-wanita yang keji adalah untuk laki-laki yang keji, dan laki-laki yang keji adalah buat wanita-wanita yang keji (pula), dan wanita-wanita yang baik adalah untuk laki-laki yang baik dan laki- laki yang baik adalah untuk wanita-wanita yang baik (pula). mereka (yang dituduh) itu bersih dari apa yang dituduhkan oleh mereka (yang menuduh itu). bagi mereka ampunan dan rezki yang mulia (surga)[1034].”


[1034] ayat Ini menunjukkan kesucian 'Aisyah r.a. dan Shafwan dari segala tuduhan yang ditujukan kepada mereka. Rasulullah adalah orang yang paling baik Maka Pastilah wanita yang baik pula yang menjadi istri beliau.


Wallahu’alam.

***Setiap apa yang ana sebarkan berdasarkan pendapat mazhab syafi'e.

>>>MAAFLAH JIKA BAHASA KASAR SANGAT, APA YANG ANA TULIS SEKADAR UNTUK RENUNGAN BERSAMA, TIADA NIAT UNTUK TUJUKAN PADA SESEORANG ATAU SESUATU INDIVIDU. ANA PUN SAMA SAHAJA SEPERTI ORANG LAIN, APA YANG SALAH KITA CUBA BETULKAN.

Sunday, April 18, 2010

Mutiara Kata..

~~"Kalau kita terjaga di tengah-tengah malam itu, ia sebenarnya satu anugerah dari Allah. Allah kirimkan malaikatNya mengejutkan kita supaya kita bangun beribadah kepada Allah. Sebagai tanda terima kasih kerana mengejutkan kita, paling malas pun, mintalah apa-apa (berdoa) walau sedikit (meskipun kita masih di tempat tidur) kepada Allah, kemudian tidurlah." "Kalau kita sedar, kemudian kita terus sambung tidur tanpa ucapkan apa-apa (contoh beristighfar, bertahmid dan sebagainya), kemudian malam kedua dan malam ketiga pun begitu juga, kita bimbang (kalau) malaikat tidak akan datang lagi mengejutkan kita."~~ -TG NIK AZIZ-


"..Pray 4 their HAPPINESS is better than thinking about ur PAIN..Let go the PAST and move on FORWARD, never TURN BACK!!..Accept it with PEACE and BRAVEHEART even it's hard..when the times COME u'll be the HAPPINESS person in life.."


" Sebutir air mata jatuh kerana keinsafan, seribu kali lebih baik dari sejuta mutiara di lautan...sesaat bersedih kerana redha ALLAH adalah lebih mulia dari seharian bersedih kerana cinta manusia, sejernih wajah kerana wudhuk yg sempurna adalah lebih bercahaya dari segunung kilauan permata...sesuci hati kerana cinta ILAHI, itulah hakikat CINTA ABADI.."

Saturday, April 17, 2010

Ku Capai kebahagiaanku..

Ku cari kebahagiaanku dengan membantu umiku bekerja di taska..Taska Fatanah nama diberi..ada dua lokasi taska milik ibu bapaku yg berada berhampiran dgn rumahku..satu tempat bdak2 yg berumur dari 0-4 tahun, tempat yg kedua bdak2 yg berumur 4-7tahun..masuk 8 tahun taska ni diusahakan..hehe..dan selama itu juga aku dah biasa n hidup ngan anak2 yg diasuh disitu. Kalau aku stress kt umah maka aku akan lepak kat taska dan main2 ngan baby kt situ..n aku pon dah biasa jaga budak2 sbb aku ada adik 4 orang..semua dah blaja ngasuh dari kecik smpai besaq skrg ni..heheh..

Ya ALLAH...bahagianya..bila tengok muka2 baby kt situ, hatiku terus terpaut, hilang dan terbang semua masalah yg aku hadapi..hahaha..sekarang ni baby yg dulu aku jaga dah besaq2 panjang dah..muka comei tetap cam dulu xpernah berubah..skang ni umur diorag dalam lingkungan 2-5 tahun..Ya Allah..memang kiut..nanti aku tayangkan pic diorg..pekerja umi mmg tau dah kalau aku mai taska, dah xde kerja lain nak wat kecuali datang jenguk anak2 angkat aku yg tak diiktiraf..hahahahaha...

Sebenarnya bila kita jaga anak orang ni kita boleh blaja byk perkara asas dalam pendidikan anak2 dari kecik sampai besaq..dari peringkat lepas pantang sampaila umur kanak2 ini mencapai umur 7 tahun..bila anak2 ini diasuh di taska, dari diorang tak pandai meniarap, merangkak, duduk, berdiri, berjalan, bercakap dan makan sendiri..semuanya diajar..dan memang bestla hidup ngan budak2 ni..tengok baby2 ni mula duduk, berdiri , berjalan dan bercakap...Ya Allah..gembira tak terhingga..even kita tak paham bahasa baby ni cakap xpe..asalkan diorang dah pandai sebut satu patah pon dah kira ok..^_^..

Yang tadi cakap psl baby, yang ni cakap psal bdak2 besaq plk..di tempat budak2 besaq kami ajar diorang bercakap, menulis, membaca, aktiviti mewarna, menyanyi, mengingat dan byk lagi yg boleh membina dan mengasah minda anak2 ni membesar dalam tumbesaran yg baik. Tapi aku lebih gemar jaga budak2 kecik dari budak2 besaq..budak2 kecik walaupon kadang2 geram ngn karenah diorang tapi mesti tak jadi nk marah bila diorang wat muka kesian..huhu..klu budak besaq ni memang kita ckp kadang2 wat tak reti ja (buat xtahu)..hehehe..payah2 pon kna ajar2 budak2 ni dgn baik..sebab tu memang tanggungjawab kami dan amanah kami kepada ibu bapa diorang..hehe..haha..huhu..

Budak2 Besar antaranya:
(uraidi dan hana kamilah,danish,haikal,ariff,amirun,hanan,suhail,ariff nak korea,aqilah,aida,sofea,adam besar/kecil,saiful,qayyum dll.)..













Baby antaranya:
(umar,maisarah,qayyim,adam shafie,azam,khairi,anis,adlina,hafiz n haziq(kembaq),balqis,sumaiyah,raqib,awadah,almira,auni najibah,hakimi,amar,raihan dll.)

















TASKA FATANAH..


Friday, April 16, 2010

Always Be There

Alllahu Akbar…

If you ask me about love
And what i know about it
My answer would be
It’s everything about Allah
The pure love, to our souls
The creator of you and me,the heaven and whole universe
The one that made us whole and free
The guardian of HIS true believers
So when the time is hard
There’s no way to turn
As HE promise HE will Always Be There
To bless us with HIS love and HIS mercy
Coz, as HE promise HE will Always Be There
HE’s always watching us, guiding us

So when the time is hard
There’s no way to turn
As HE promise HE will Always Be There
To bless us with HIS love and HIS mercy
Coz, as HE promise HE will Always Be There
HE’s always watching us, guiding us
And HE knows what’s in all in our heart

So when you lose your way
To Allah you should turn
As HE promise HE will Always Be There…

HE bring ourselves from the darkness into the light
Subhanallah praise belongs to YOU for everything
Shouldn’t never feel afraid of anything
As long as we follow HIS guidance all the way
Through the short time we have in this life
Soon it all’ll be over
And we’ll be in His heaven and we’ll all be fine

So when the time gets hard
There’s no way to turn
As HE promise He will Always Be There

To bless us with HIS love and HIS mercy
Coz, as HE promise HE will Always Be There
HE’s always watching us, guiding us
And HE knows what’s in all in our heart

So when you lose your way
To Allah you should turn
As HE promise HE will Always Be There…

Allahu Akbar…

So when the time gets hard
There’s no way to turn
As HE promise He will Always Be There
To bless us with HIS love and HIS mercy
Coz, as HE promise HE will Always Be There
HE’s always watching us, guiding us
And he knows what’s in all in our heart

So when you lose your way
To Allah you should turn
As HE promise HE will Always Be There…

Allahu Akbar…

PEACE, HAPPINESS, BRAVEHEART & FRIENDSHIP...

PEACE

try to gain a peace mind..
try to not argue about little matters with anyone..
try to make peace with everyone..
try to do the things that u like, be the person that u want to be..
try to get fresh air then u'll find the peace in ur heart..
try to avoid the things that make anger,hate,jelous,bad thinking,bad habit,all the bad's feeling n behaviour...
try to gain peace with recite the QURAN n ZIKR..
try to think about our CREATOR..
try to think about the UNIVERSE..
try..try..n try...never give up to try...
then u'll find it..in ur heart, ur mind, ur life!!..



HAPPINESS

dont let anyone take ur happiness from u..
doing the things that u like, u happy n u enjoy..
Love is also a happiness but in ISLAM ways..
Love ur family, frenz, urself, teacher, husband n wife, children, everyone ur ISLAM..
Smile is happiness to u and to others..
Helping people is happiness..
Eat anything that u like n ur favourites..
Make frenz, sharing, loving, understanding, always be together..
Solat/Pray is the way to get happiness from ALLAH s.w.t..
Many ways to get the happiness..
What else that give u a happiness??..think urself..^_^



BAVEHEART

what makes u a braveheart person?..
when u have problems in ur life..
with family, frenz, work, urself, environment n health, studies, social, economics, country..
when ur dealling with big messy matters..
when ur frustrated..
when ur sad..
when u failed n helpless..
when ur down..
when u r alone, nobody loves n help u, listen u, advice u, give support..
when ur feeling cannot be controll..
when ur goodness unappreciated, untrusted by anyone..
when u r left away from ur parents, frenz n community..
when u grown up in a misserable life in darkness..
when u r an orphan child..
when u r facing unhealthy life..
when u get sick..
when ur love ones passed away, or in trouble..
when u r never given chance to updated n improve urself..
when u r born as a special person(OKU) or been an OKU..
when u r trying to leave the badness..


FRIENDSHIP

find a frenz that never fades his believe to ALLAH..
find a frenz that always reminds us to ALLAH...
find a frenz that can guide us to JANNATUL FIRDAUS..
find a frenz that their hearts n life never turn from HIS CREATOR..
find a frenz that always beside us in hard n good, poor n rich, health n sick, darkness to light..
find a frenz that never left us behind..
find a frenz that loving, loyalty, understanding, kind, trusted..
Friendship Forever till JANNAH..AMIN.

FRIEND..
is a collection of hearts, ready to give, share and understand.
it never fades and never ends,
it only reminds us life is not perfect without a friend.


TRUST 1 things!!

ALLAH never leaves us..
The creator of you and me,the heaven and whole universe
The one that made us whole and free
The guardian of HIS true believers
So when the time is hard
There’s no way to turn
As HE promise HE will Always Be There
To bless us with HIS love and HIS mercy
So when you lose your way
To Allah you should turn
As HE promise HE will Always Be There...^_^

Wednesday, April 14, 2010

Tabahla wahai Adikku..

Salam Alaik...

Saya ingin berkongsi sedikit kisah ttg adikku yg berada di perantauan..jauh nun disana...semalam baru sempat chat dgn dia..namanya biarla rahsia..antara saya, dia dan tuhan je..Dia bercerita ttg masalah takut hendak ke sekolah..katanya Takut nk ke sekolah..sya tnya knp?..dia kata sebb takut disuruh wat benda2 yg xsepatutnya oleh teman2 sekelasnya yg xsealiran agama dgnnya..Inilah masalah yg dihadapi remaja sebaya adik ini pabila berada dn bersekolah di negara orang.

Disini bukan saya nak kata adik ni bermaslah orgnya..tak..jgn salah phm..sbnrnya masalah yg dihadapi ketika berhadapan dgn insan yg berlainan jantina, sama jantina, berlainan bangsa, agama dan budaya. dan bila kita menolak apa yg diorg ni minta/suruh maka keadaan jadi xterkawal spt kita dibuli, disishkan kerna hanya alasan kita beragama Islam..memang bgi org barat kita ni mmg xboleh dipercayai..itulah cabaran sbnrnya..

Hanya saya nk kata kt sini...dimana2 saja ada cabaran, ujian dan dugaannya..hanya Bentuk, cara ujian yg dihadapi itu yg berbeza..kdg2 ujian ktika kita bahagia samada kita bersyukur atau sebaliknya..ketika kita sakit kita putus asa atau berpegang padaNYA, ketika kita gembira adakah kita ingat akan pesanannya yg terdapat dlm ayat2 al-quran dan hadith2 NabI atau kita terlalu gembira sampai xigt akhirat..masalah jgk..,ketika kita susah dan senang adakah kita ingat dn dekatkn diri padaNYA atau pon sebaliknya..itu semua lumrah hidup..

Apalah erti kehidupan jika tiada Ujian, Dugaan dan Cabaran?..suka duka, susah senang, kaya miskin semua adalah ujian yg diberikanNYA, Ujian itu juga merupakan satu tarbiyyah dari ALLAH..terutama dalam menegakkan yg benar dan yg adil memang saya tak nafikan dugaannya lagi besar..kerna setiap ujian samada kecil atau besar tujuannya hanyalah ingin menguji tahap keimanan kita kepadaNYA...tahap kesabaran kita sampai tahap mana?..kita boleh bersabar atau sebaliknya..Semuanya termasuk dlm nikmat dari ALLAH..dan dari setiap pengalaman yg kita lalui itulah yg membentuk diri kita kelak menjadi lebih matang dan bersahsiah...Insyaallah..

Janganlah bersedih wahai Adikku dan temanku..sesungguhnya setiap perjuangan yg kita hadapi akan dihiasi luka2 yg perit kerna jikalau perjuangan itu mudah..xde ujian dn dugaan adakah ia bernilai dan bermakna di sisiNYA??..Hanya ALLAH yg mengetahui apa yg tersirat di balik ujian yg dberikanNYA..dan setiap keperitan yg dilalui ada kemanisannya yg kita dapat..Insyaallah jikalau bukan didunia tapi di akhirat kelak dan JANJI ALLAH itu benar!!

Saya doakan adik2 dan teman2 seperjuangan yg berada di perantauan dan semua umat Islam yg xpernah penat dan jemu serta sabar dan tabah dlm mempertahankan agama Islam dari dicalar dan digadai maruah..Semoga anda semua sentiasa dibawah LindunganNYA, dibawah RahmatNYA, dibawah HidayahNYA...Insyaallah selagi anda berjuang tegakkan AGAMANYA(DINNYA), AMALANNYA, DAN PEGANGANNYA!!...Aminn..^_^

P/S: Adikku jgn bersedih..jgn berputus asa, dan sentiasalah sabar dan tabah menghadapinya..jangan lupa ada lagi yg setia dan sentiasa mendengar masalahmu..ALLAH sentiasa setia disisi hambaNYA..hanya hambanya yg sentiasa lupa padaNYA..rintihkanlah masalahmu padaNYA, tangislah padaNYA..nescaya DIA tak pernah meninggalkan dirimu..Insyaallah..^_^