Pages

Wednesday, April 28, 2010

Hadiah..

27 APRIL 1988..

Usiaku genap 22 thun pada tanggal tarikh tersebut..Maka satu hari suntuk tika birthday aku, aku gunakan masaku dgn melakukan hobiku iaitu bake some egg tart for the first time in my life..hehe...xsangka penat lelah ku tika membuatnya akhirnya dapat hasil yg baik dan memberangsangkan..hehe..sedap tak terhingga..
Moga dapatku lalui hari2 yg akan datang dgn kuat, tabah dan sabar dalam mencari keredhaan-NYA..Insyaallah..


~ Hadiah buat diriku..~ Hasil karyaku..^_^ ~


~ Hadiah kek dari ummi dan abah ^^, ~


~ Hadiah dari Ummi tersayang ^_^ ~

Hadiah dari teman n sahabat2ku..ucapan kalian amatlah bermakna dan berharga..syukran, thanks a lot ^_^..Moga setiap urusan dunia dan akhiratmu sentiasa dipermudahkan olehNYA..aminn..Insyaallah ^^,

Sunday, April 25, 2010

ERTI SEBUAH PERSAHABATAN..

Dalam dunia ini kita tidak punyai sesiapa, kecuali diri sendiri..
Tetapi..dlm kita bersendirian, kita beruntung kerana..
Mempunyai seorang sahabat yg memahami kita,
Sebagaimana kita mengharapkan keikhlasan dan kejujuran seorang sahabat,
Begitulah juga dia, tetapi kita sering terlupa akan hal itu...

Kita cuma mengambil kira ttg harapan dan perasaan kita,
Kita rasa dikhianati bila dia tidak menepati janjinya,
Kita tidak memberinya peluang utk dia menerangkan keadaannya,
Bagi kita, itu alasannya bagi menutup kesilapan dan membela diri...

Kita juga pernah membiarkan dia ternanti2,
Kerana kita juga ada janji yg tidak ditepati,
Kita beri seribu alasan memaksa dia menerima alasan kita,
Waktu itu terfikirkah kita akan perasaannya...?
Seperti kita, dia juga tahu rasa kecewa..tapi kita sering terlupa.

Untung mempunyai seorang sahabat yg memahami,
Yang selalu berada di sisi sewaktu kita memerlukannya,
Dia mendengar luahan perasaan kita, segala rasa kecewa dan ketakutan,
Harapan dan impian juga kita luahkan,
Dia memberi jalan kepada kita sbgai laluan penyelesaian masalah.

Selalunya kita terlalu asyik menceritakan tentang diri kita,
Hingga kadang2 terlupa sahabat kita juga ada cerita yg ingin
di kongsi bersama kita,
Pernahkah kita memberinya peluang untuk menceritakan
rasa bimbangnya...? Rasa takutnya...?
Pernahkah kita menenangkannya sebagaimana dia pernah
menyabarkan kita?

Ikhlaskah kita mendengar tentang kejayaan dan berita gembiranya?
Mampukah kita menjadi sumber kekuatannya seperti mana
dia meniupkan semangat setiap kali kita rasa kecewa dan menyerah kalah?
Dapatkah kita yakinkan dia bahawa kita boleh dipercayai?
Kita boleh jadikan tempat untuk bersandar bila dia memerlukan
seorang sahabat di sisinya sebagai kekuatan..

Bolehkah kita menjadi bahu untuk dia bersandar harapan?
Sesekali jadilah sahabat yg mendengar dari yang hanya bercerita..
Ambillah masa untuk memahami hati dan perasaan sahabat...
Kerana dia juga seorang manusia, ada rasa takut, bimbang, sedih dan kecewa..
Dia juga ada kelemahan dan memerlukan seorang sahabat di sisinya sebagai kekuatan...

Kita selalu melihatnya ketawa,
Tetapi mungkin sebenarnya dia tidak setabah yg kita sangkakan..
Di sebalik senyumannya mungkin banyak cerita sedih yg ingin diluahkan..
RENUNGILAH, hargailah sebuah PERSAHABATAN kerana disebaliknya ada segalanya...

Tuesday, April 20, 2010

Hati & Cinta..



.:: Cinta insani kerana Ilahi, berputik adanya Iman..Kembang mekar hingga ke syurga, tiada yg lebih wangi drpnya..Andai iman tiada dijiwa, sudah pasti cinta bertunas krn nafsu, mulalah syaitan mengambil peranan menyemburkan debunga dosa dan noda..akhirnya belum sempat ia mekar, terus layu, jatuh ke bumi, tiada lagi yg sudi memandang, jauh sekali untuk mengambilnya lagi ::.

.:: Kegembiraan biarlah seiring dengan kesyukuran, kesenangan pastikanlah dikongsi bersama.. sedih dan kecewa, biarlah berlinangan air mata sekalipun, sematkanlah diri dgn sifat redha dan berharap kpdNya..Kegelisahan akan lenyap bila diri dialunkan dgn zikrullah..Yakinlah setiap sesuatu penyakit ada ubatnya, termasuklah ubat untuk hati dan jiwa ::.

.:: Cinta dimadah tandanya ikhlas..Ikhlas itu bercambah dari hati yg suci..Jika diluah kerana Ilahi, itulah cinta sejati buat insani....Indahnya bercinta kerana Allah, tersemat dijiwa terus tersimpan dihati..Bukan hanya untuk sementara, namun buat selama2nya ::.

.:: Kbhagiaan itu bknlah diukur pd kekayaan duniawi,krn ianya juga mmpu mnenggelamkan insan dlm kbinasaan akhirat.Bknlah brerti lgsung tdk mmerlukan,namun biarlah bpada2 agar hati tak trus tpaut pd dunia hgga lupakan akhirat.Kbhgiaan diri adlh btunjangkn ksyukuran,ksbran&kredhaan yg tsemai dlm diri ats sgl krniaan yg dmili...ki hgga tcium bau2 syurga.Itulah kbhgiaan hakiki walau miskin ddunia lagi,kkayaan hati prlu dimiliki ::.

.:: Kadngkala orang yang paling mencintaimu adalah orang yang tak pernah menyatakan cintanya padamu kerana orang itu takut kau berpaling dan menjauhinya. Dan bila dia suatu masa hilang dari pandanganmu kau akan menyedari dia adalah cinta yang tidak pernah kau sedari.. ::.

.:: Usah diratapi perpisahan dan kegagalan bercinta kerana hakikatnya jodoh itu bukan ditangan manusia. Atas kasih sayang Tuhan kau dan dia bertemu dan atas limpahan kasihNYA juga kau dan dia dipisahkan bersama hikmah yg tersembunyi. Pernahkah kau terfikir kebesaranNYA itu? ::.

.:: Jika mahu mdapatkan yg soleh,kurangkan agenda mCARI si Soleh,ttp berusahalah mJADI yg solehah.Jka inginkan yg solehah,jgnlah cerewet mCARI yg solehah,ttp berusahalah mJADI yg soleh.Bertemu yg solehah,solehahnya dia belum tentu kekal.Bertemu yg soleh, solehnya blh brubah..kerna si soleh dan si solehah juga adalah insan ...biasa.Perkahwinan adalah sebahagian drp proses untuk MENJADI, bukan MENCARI ::.

.:: Sedalam laut, dalam lagi sayangMu..Seluas langit, luas lagi kasihMu..Betapa kasih sayangMu mengatasi kemurkaanMu walau hambaMu sering melupakanMu..Namun Engkau masih mengurniakan nikmat yg tak ternilai harganya..Hinanya kami kerna melebihkan cinta makhluk melebihi cinta pdMu, ingatan pd mereka lebih berbanding ingat pd...Mu.Sedangkan tanpa rahmatMu, tiadalah kami didunia ini menikmati segala2nya ::.

.:: Kasih yang sejati anugerah Ilahi, hadirnya di jiwa bukannya kerana dipaksa..Cinta yang terjalin didilm diri manusia..Kesuciannya bagai sutera putih..Lautan cinta yang bersemi selami kasih Ilahi melahirkan ketaatan bknnya kemurkaan Tuhan..Temuilah seri di hati itulah cinta hakiki..andai engkau selami rahsia keimanan ::.

Hukum Berchatting dgn Bukan Mahram

Wsalam wbt
Artikel petikan dari saudari srikandi uthman,
(bukan niat meniru, tapi hanya menyebarkan apa yg benar..)

Soklan saya..

Adakah kita chatting ngan bukan muhrim.. yg kita rancang tuk berkahwin ngan dia akan menyebabkan hafazan kita hilang..

Maka jawabnya wallahu’alam. Banyak perkara yang boleh menyebabkan ayat2 al-Quran yang kita hafal hilang dari ingatan umpamanya boleh jadi disebabkan makanan yang kita makan atau kita tidak ngulang bacaan dan banyak lagilah. Pada hakikatnya ayat2 al-Quran yang kita hafal perlu dijaga dengan baik apatah lagi jika sudah menghafal 30 juz. Jika ukhti sendiri merasakan hafazan itu hilang berpunca dari ukhti chatting dengan lelaki bukan mahram. Maka tidak menjadi masalah, ana boleh terangkan hukum bermesej dengan bukan mahram ini. Dari penerangan ini, ukhti boleh nilaikan sendiri apakah benar disebabkan perbuatan ukhti berchatting itu menjadi sebab utama sehingga hilang ayat2 Allah yang ukhti hafal atau mungkin ada sebab yang lain.

Apakah hukum kita chat, sms, e-mail atau seumpamanya dengan bukan mahram?
Untuk mengetahui hukumnya haram atau bergantung pada isi kandungan mesej yang dibincangkan, jika hal yang penting atau berhajat umpamanya hal jual beli, kebakaran, sakit dan seumpamanya maka tidaklah haram.

Perkara2 yang haram ini ialah perkara2 syahwat yang membangkitkan hawa nafsu contohnya yang berlaku pada kebanyakkan muda mudi atau remaja2 sekarang dimana sms atau email atau Facebook atau Friendster atau seumpamanya menjadi alat untuk memadu kasih yang memuaskan nafsu diantara pasangan dan masing2 melunaskan keinginan dan keseronokkan semata2. Membincangkan perkara2 lucah lebih2 lagi hukumnya adalah haram.

Ada perkara yang tidak penting pun dan tidak pula membawa syahwat yang sehingga membangkitkan hawa nafsu umpamanya seorang lelaki sms bagi teka teki “selepas hari rabu hari apa?” ataupun bertanya “suka power rangers warna apa?”. Jika tanya perkara2 sebegini biasanya tidaklah sampai gelisah, keluar mani, bernafsu atau seumpamanya. Biasanya perkara2 sebegini ulamak mengatakan makruh sahaja, tidaklah sampai kepada haram.

Dalam situasi ukhti ini, jika lelaki itu memang berniat menjadikan ukhti sebagai isteri maka harus menggunakan sms untuk menanyakan perkara2 yang perlu sahaja umpamanya hal2 pertunangan dan tidak boleh lebih kepada yang bukan perlu seperti bermanja2an dan berkasih2an sehingga timbul hawa nafsu dan seumpamanya.

Jika tidak berhati2 akan mudah terjatuh kepada perkara yang dilarang sekalipun hanya melalui sms. Kita mungkin tidak berzina tetapi tanpa kita sedari kita telah menghampiri zina itu.

Bagi pendapat analah, jika kita benar2 ikhlas ingin jadikan seseorang itu pasangan hidup kita maka ini bermakna diri kita ini sudah bersedia untuk menerima setiap kelebihan dan kelemahan pasangan kita itu.

Kalau nak tahu sangat pun tentang hal2 diri bakal pasangan hidup kita itu maka sebaik2nya cubalah guna pihak yang lain umpamanya kita ini lelaki, maka kita suruhlah adik perempuan kita bermesej dengan bakal pasangan hidup kita itu, melalui adik perempuan kita itu, apa yang kita nak tahu tentang muslimah itu, kita suruhlah adik perempuan kita itu tanya. Ini lebih baik untuk mengelak dari terjerumus dalam perkara2 yang menghampiri zina. Ini sahajalah sekadar pendapat ana, selebihnya ukhti perlu muhasabah semula di mana salahnya atau yang mana perlu diperbaiki supaya tidak melanggar hukum syara'.

Filem ketika cinta bertasbih adalah contoh terbaik bagaimana seorang lelaki yang ikhlas mencari pasangan hidupnya kerana Allah. Ana lihat tidak ada sesi perkenalan melalui sms sepertimana yang berlaku pada muda mudi sekarang, dengan berdating, couple dan sebagainya. Digambarkan skop cinta yang begitu luas, cinta pada adik, cinta pada ibu, cinta pada abang, cinta sesama saudara dan disandarkan semua cinta2 ini kepada cinta hanya pada Allah. Maka apabila cinta pada Allah melebihi segala2nya maka cintanya pada makhluk semata2 cintanya pada Allah. Apabila ingin pada seseorang wanita itu dijadikan isteri maka disampaikan hajat itu pada ibu bapa atau penjaga mereka, tidak berlaku sesi berdating atau bermesra2 seperti yang berlaku sekarang. Apabila kita ikhlas kepada seseorang maka gunakanlah cara terbaik yang dianjurkan dalam Islam. Alhamdulillah kerana masih ada filem seperti ini walaupun ada perkara yang perlu diperbaiki cuma keseluruhan filem sangat baik untuk iktibar sebagaimana filem syukur 21.

Perkara couple2 seperti yang berlaku akhir zamani ini bukan berlaku pada orang yang tidak faham agama sahaja, tapi yang budak2 surau pun ada yang terlibat sama dalam perkara2 seperti ini. Berhubungan dengan istilah "couple Islamic" padahal pada hakikat sama sahaja dengan menghampiri zina. Dalam Islam tiada couple2, kalau nak couple sangat, lepas jadi suami isteri. Bila dah sah jadi suami isteri maka bercouple lah seminggu sekali pun tidak mengapa. Ni tak, bila dah sah jadi suami isteri sibuk pula nak bercerai, dulu sebelum sah jadi suami isteri sibuk nak couple.

Inilah yang berlaku di universiti atau kolej2, umpamanya ajk makanan bercople dengan ajk tarbiyah dan sebagainya, jawatan sahaja ajk surau tetapi suasana surau itu tidak masuk ke dalam hati. Menjadikan alasan untuk berdakwah bagi ana tidak boleh diterima. Dakwah yang disuruh oleh Allah swt tidak sama dengan nafsu yang mempergunakan alasan dakwah. Ditambah pula dengan kumpulan2 nashid yang menynyikan lagu2 yang bertemakan cinta sesama makhluk. Sama sahaja seperti lagu2 jiwang cinta cuma konsepnya sahaja diubah kepada konsep nashid. Lagilah menguatkan keazaman mereka untuk meneruskan perjuangan ”couple islamic” mereka.

Sebenarnya kalau sms tentang hal2 agama, atau tanya khabar atau nak berkongsi pendapat tidaklah mengapa, tidak salah pun, cuma janganlah melampaui batas pula. Kalau nak bertanya pun, cukuplah bertanya hal yang perlu sahaja, janganlah sampai ke tahap berkasih2an atau bermesra2an walau melalui mesej sekalipun.

Semua orang nak suami yang soleh dan isteri yang solehah, tetapi bagaimana caranya? Caranya ialah kita usaha bentuk diri kita ini dahulu menjadi muslim yang soleh insyaAllah bakal isteri kita nanti juga di kalangan muslimah yang solehah begitulah sebaliknya. Sesuai dengan firman Allah dalam al–Quran.


(Surah an-Nur ,Muka surat 352, baris ke sebelas, Ayat 26). ”Wanita-wanita yang keji adalah untuk laki-laki yang keji, dan laki-laki yang keji adalah buat wanita-wanita yang keji (pula), dan wanita-wanita yang baik adalah untuk laki-laki yang baik dan laki- laki yang baik adalah untuk wanita-wanita yang baik (pula). mereka (yang dituduh) itu bersih dari apa yang dituduhkan oleh mereka (yang menuduh itu). bagi mereka ampunan dan rezki yang mulia (surga)[1034].”


[1034] ayat Ini menunjukkan kesucian 'Aisyah r.a. dan Shafwan dari segala tuduhan yang ditujukan kepada mereka. Rasulullah adalah orang yang paling baik Maka Pastilah wanita yang baik pula yang menjadi istri beliau.


Wallahu’alam.

***Setiap apa yang ana sebarkan berdasarkan pendapat mazhab syafi'e.

>>>MAAFLAH JIKA BAHASA KASAR SANGAT, APA YANG ANA TULIS SEKADAR UNTUK RENUNGAN BERSAMA, TIADA NIAT UNTUK TUJUKAN PADA SESEORANG ATAU SESUATU INDIVIDU. ANA PUN SAMA SAHAJA SEPERTI ORANG LAIN, APA YANG SALAH KITA CUBA BETULKAN.

Sunday, April 18, 2010

Mutiara Kata..

~~"Kalau kita terjaga di tengah-tengah malam itu, ia sebenarnya satu anugerah dari Allah. Allah kirimkan malaikatNya mengejutkan kita supaya kita bangun beribadah kepada Allah. Sebagai tanda terima kasih kerana mengejutkan kita, paling malas pun, mintalah apa-apa (berdoa) walau sedikit (meskipun kita masih di tempat tidur) kepada Allah, kemudian tidurlah." "Kalau kita sedar, kemudian kita terus sambung tidur tanpa ucapkan apa-apa (contoh beristighfar, bertahmid dan sebagainya), kemudian malam kedua dan malam ketiga pun begitu juga, kita bimbang (kalau) malaikat tidak akan datang lagi mengejutkan kita."~~ -TG NIK AZIZ-


"..Pray 4 their HAPPINESS is better than thinking about ur PAIN..Let go the PAST and move on FORWARD, never TURN BACK!!..Accept it with PEACE and BRAVEHEART even it's hard..when the times COME u'll be the HAPPINESS person in life.."


" Sebutir air mata jatuh kerana keinsafan, seribu kali lebih baik dari sejuta mutiara di lautan...sesaat bersedih kerana redha ALLAH adalah lebih mulia dari seharian bersedih kerana cinta manusia, sejernih wajah kerana wudhuk yg sempurna adalah lebih bercahaya dari segunung kilauan permata...sesuci hati kerana cinta ILAHI, itulah hakikat CINTA ABADI.."

Saturday, April 17, 2010

Ku Capai kebahagiaanku..

Ku cari kebahagiaanku dengan membantu umiku bekerja di taska..Taska Fatanah nama diberi..ada dua lokasi taska milik ibu bapaku yg berada berhampiran dgn rumahku..satu tempat bdak2 yg berumur dari 0-4 tahun, tempat yg kedua bdak2 yg berumur 4-7tahun..masuk 8 tahun taska ni diusahakan..hehe..dan selama itu juga aku dah biasa n hidup ngan anak2 yg diasuh disitu. Kalau aku stress kt umah maka aku akan lepak kat taska dan main2 ngan baby kt situ..n aku pon dah biasa jaga budak2 sbb aku ada adik 4 orang..semua dah blaja ngasuh dari kecik smpai besaq skrg ni..heheh..

Ya ALLAH...bahagianya..bila tengok muka2 baby kt situ, hatiku terus terpaut, hilang dan terbang semua masalah yg aku hadapi..hahaha..sekarang ni baby yg dulu aku jaga dah besaq2 panjang dah..muka comei tetap cam dulu xpernah berubah..skang ni umur diorag dalam lingkungan 2-5 tahun..Ya Allah..memang kiut..nanti aku tayangkan pic diorg..pekerja umi mmg tau dah kalau aku mai taska, dah xde kerja lain nak wat kecuali datang jenguk anak2 angkat aku yg tak diiktiraf..hahahahaha...

Sebenarnya bila kita jaga anak orang ni kita boleh blaja byk perkara asas dalam pendidikan anak2 dari kecik sampai besaq..dari peringkat lepas pantang sampaila umur kanak2 ini mencapai umur 7 tahun..bila anak2 ini diasuh di taska, dari diorang tak pandai meniarap, merangkak, duduk, berdiri, berjalan, bercakap dan makan sendiri..semuanya diajar..dan memang bestla hidup ngan budak2 ni..tengok baby2 ni mula duduk, berdiri , berjalan dan bercakap...Ya Allah..gembira tak terhingga..even kita tak paham bahasa baby ni cakap xpe..asalkan diorang dah pandai sebut satu patah pon dah kira ok..^_^..

Yang tadi cakap psl baby, yang ni cakap psal bdak2 besaq plk..di tempat budak2 besaq kami ajar diorang bercakap, menulis, membaca, aktiviti mewarna, menyanyi, mengingat dan byk lagi yg boleh membina dan mengasah minda anak2 ni membesar dalam tumbesaran yg baik. Tapi aku lebih gemar jaga budak2 kecik dari budak2 besaq..budak2 kecik walaupon kadang2 geram ngn karenah diorang tapi mesti tak jadi nk marah bila diorang wat muka kesian..huhu..klu budak besaq ni memang kita ckp kadang2 wat tak reti ja (buat xtahu)..hehehe..payah2 pon kna ajar2 budak2 ni dgn baik..sebab tu memang tanggungjawab kami dan amanah kami kepada ibu bapa diorang..hehe..haha..huhu..

Budak2 Besar antaranya:
(uraidi dan hana kamilah,danish,haikal,ariff,amirun,hanan,suhail,ariff nak korea,aqilah,aida,sofea,adam besar/kecil,saiful,qayyum dll.)..













Baby antaranya:
(umar,maisarah,qayyim,adam shafie,azam,khairi,anis,adlina,hafiz n haziq(kembaq),balqis,sumaiyah,raqib,awadah,almira,auni najibah,hakimi,amar,raihan dll.)

















TASKA FATANAH..


Friday, April 16, 2010

Always Be There

Alllahu Akbar…

If you ask me about love
And what i know about it
My answer would be
It’s everything about Allah
The pure love, to our souls
The creator of you and me,the heaven and whole universe
The one that made us whole and free
The guardian of HIS true believers
So when the time is hard
There’s no way to turn
As HE promise HE will Always Be There
To bless us with HIS love and HIS mercy
Coz, as HE promise HE will Always Be There
HE’s always watching us, guiding us

So when the time is hard
There’s no way to turn
As HE promise HE will Always Be There
To bless us with HIS love and HIS mercy
Coz, as HE promise HE will Always Be There
HE’s always watching us, guiding us
And HE knows what’s in all in our heart

So when you lose your way
To Allah you should turn
As HE promise HE will Always Be There…

HE bring ourselves from the darkness into the light
Subhanallah praise belongs to YOU for everything
Shouldn’t never feel afraid of anything
As long as we follow HIS guidance all the way
Through the short time we have in this life
Soon it all’ll be over
And we’ll be in His heaven and we’ll all be fine

So when the time gets hard
There’s no way to turn
As HE promise He will Always Be There

To bless us with HIS love and HIS mercy
Coz, as HE promise HE will Always Be There
HE’s always watching us, guiding us
And HE knows what’s in all in our heart

So when you lose your way
To Allah you should turn
As HE promise HE will Always Be There…

Allahu Akbar…

So when the time gets hard
There’s no way to turn
As HE promise He will Always Be There
To bless us with HIS love and HIS mercy
Coz, as HE promise HE will Always Be There
HE’s always watching us, guiding us
And he knows what’s in all in our heart

So when you lose your way
To Allah you should turn
As HE promise HE will Always Be There…

Allahu Akbar…

PEACE, HAPPINESS, BRAVEHEART & FRIENDSHIP...

PEACE

try to gain a peace mind..
try to not argue about little matters with anyone..
try to make peace with everyone..
try to do the things that u like, be the person that u want to be..
try to get fresh air then u'll find the peace in ur heart..
try to avoid the things that make anger,hate,jelous,bad thinking,bad habit,all the bad's feeling n behaviour...
try to gain peace with recite the QURAN n ZIKR..
try to think about our CREATOR..
try to think about the UNIVERSE..
try..try..n try...never give up to try...
then u'll find it..in ur heart, ur mind, ur life!!..



HAPPINESS

dont let anyone take ur happiness from u..
doing the things that u like, u happy n u enjoy..
Love is also a happiness but in ISLAM ways..
Love ur family, frenz, urself, teacher, husband n wife, children, everyone ur ISLAM..
Smile is happiness to u and to others..
Helping people is happiness..
Eat anything that u like n ur favourites..
Make frenz, sharing, loving, understanding, always be together..
Solat/Pray is the way to get happiness from ALLAH s.w.t..
Many ways to get the happiness..
What else that give u a happiness??..think urself..^_^



BAVEHEART

what makes u a braveheart person?..
when u have problems in ur life..
with family, frenz, work, urself, environment n health, studies, social, economics, country..
when ur dealling with big messy matters..
when ur frustrated..
when ur sad..
when u failed n helpless..
when ur down..
when u r alone, nobody loves n help u, listen u, advice u, give support..
when ur feeling cannot be controll..
when ur goodness unappreciated, untrusted by anyone..
when u r left away from ur parents, frenz n community..
when u grown up in a misserable life in darkness..
when u r an orphan child..
when u r facing unhealthy life..
when u get sick..
when ur love ones passed away, or in trouble..
when u r never given chance to updated n improve urself..
when u r born as a special person(OKU) or been an OKU..
when u r trying to leave the badness..


FRIENDSHIP

find a frenz that never fades his believe to ALLAH..
find a frenz that always reminds us to ALLAH...
find a frenz that can guide us to JANNATUL FIRDAUS..
find a frenz that their hearts n life never turn from HIS CREATOR..
find a frenz that always beside us in hard n good, poor n rich, health n sick, darkness to light..
find a frenz that never left us behind..
find a frenz that loving, loyalty, understanding, kind, trusted..
Friendship Forever till JANNAH..AMIN.

FRIEND..
is a collection of hearts, ready to give, share and understand.
it never fades and never ends,
it only reminds us life is not perfect without a friend.


TRUST 1 things!!

ALLAH never leaves us..
The creator of you and me,the heaven and whole universe
The one that made us whole and free
The guardian of HIS true believers
So when the time is hard
There’s no way to turn
As HE promise HE will Always Be There
To bless us with HIS love and HIS mercy
So when you lose your way
To Allah you should turn
As HE promise HE will Always Be There...^_^

Wednesday, April 14, 2010

Tabahla wahai Adikku..

Salam Alaik...

Saya ingin berkongsi sedikit kisah ttg adikku yg berada di perantauan..jauh nun disana...semalam baru sempat chat dgn dia..namanya biarla rahsia..antara saya, dia dan tuhan je..Dia bercerita ttg masalah takut hendak ke sekolah..katanya Takut nk ke sekolah..sya tnya knp?..dia kata sebb takut disuruh wat benda2 yg xsepatutnya oleh teman2 sekelasnya yg xsealiran agama dgnnya..Inilah masalah yg dihadapi remaja sebaya adik ini pabila berada dn bersekolah di negara orang.

Disini bukan saya nak kata adik ni bermaslah orgnya..tak..jgn salah phm..sbnrnya masalah yg dihadapi ketika berhadapan dgn insan yg berlainan jantina, sama jantina, berlainan bangsa, agama dan budaya. dan bila kita menolak apa yg diorg ni minta/suruh maka keadaan jadi xterkawal spt kita dibuli, disishkan kerna hanya alasan kita beragama Islam..memang bgi org barat kita ni mmg xboleh dipercayai..itulah cabaran sbnrnya..

Hanya saya nk kata kt sini...dimana2 saja ada cabaran, ujian dan dugaannya..hanya Bentuk, cara ujian yg dihadapi itu yg berbeza..kdg2 ujian ktika kita bahagia samada kita bersyukur atau sebaliknya..ketika kita sakit kita putus asa atau berpegang padaNYA, ketika kita gembira adakah kita ingat akan pesanannya yg terdapat dlm ayat2 al-quran dan hadith2 NabI atau kita terlalu gembira sampai xigt akhirat..masalah jgk..,ketika kita susah dan senang adakah kita ingat dn dekatkn diri padaNYA atau pon sebaliknya..itu semua lumrah hidup..

Apalah erti kehidupan jika tiada Ujian, Dugaan dan Cabaran?..suka duka, susah senang, kaya miskin semua adalah ujian yg diberikanNYA, Ujian itu juga merupakan satu tarbiyyah dari ALLAH..terutama dalam menegakkan yg benar dan yg adil memang saya tak nafikan dugaannya lagi besar..kerna setiap ujian samada kecil atau besar tujuannya hanyalah ingin menguji tahap keimanan kita kepadaNYA...tahap kesabaran kita sampai tahap mana?..kita boleh bersabar atau sebaliknya..Semuanya termasuk dlm nikmat dari ALLAH..dan dari setiap pengalaman yg kita lalui itulah yg membentuk diri kita kelak menjadi lebih matang dan bersahsiah...Insyaallah..

Janganlah bersedih wahai Adikku dan temanku..sesungguhnya setiap perjuangan yg kita hadapi akan dihiasi luka2 yg perit kerna jikalau perjuangan itu mudah..xde ujian dn dugaan adakah ia bernilai dan bermakna di sisiNYA??..Hanya ALLAH yg mengetahui apa yg tersirat di balik ujian yg dberikanNYA..dan setiap keperitan yg dilalui ada kemanisannya yg kita dapat..Insyaallah jikalau bukan didunia tapi di akhirat kelak dan JANJI ALLAH itu benar!!

Saya doakan adik2 dan teman2 seperjuangan yg berada di perantauan dan semua umat Islam yg xpernah penat dan jemu serta sabar dan tabah dlm mempertahankan agama Islam dari dicalar dan digadai maruah..Semoga anda semua sentiasa dibawah LindunganNYA, dibawah RahmatNYA, dibawah HidayahNYA...Insyaallah selagi anda berjuang tegakkan AGAMANYA(DINNYA), AMALANNYA, DAN PEGANGANNYA!!...Aminn..^_^

P/S: Adikku jgn bersedih..jgn berputus asa, dan sentiasalah sabar dan tabah menghadapinya..jangan lupa ada lagi yg setia dan sentiasa mendengar masalahmu..ALLAH sentiasa setia disisi hambaNYA..hanya hambanya yg sentiasa lupa padaNYA..rintihkanlah masalahmu padaNYA, tangislah padaNYA..nescaya DIA tak pernah meninggalkan dirimu..Insyaallah..^_^



Memori Semalam..

Salam Alaik...
Alhamdulillah, dah lama benar aku xjenguk blog ni..kali ni aku ingin kongsi sedikit pengalamanku ketika berpeluang berhijrah bersama keluargaku (Abah,Ummi,Akak,Aku,Mad & Su je) ke United Kingdom, Sheffield 2 tahun..Sheffield adalah tempat aku dn keluarga menetap, tempat ayahku mengikuti pengajiannya di University Of Sheffield dlm Master of Landscape Architect (M.LA,SHEFFIELD,UK). Aku bersyukur kepada ILAHI kerna aku berpeluang merasa hidup di negara orang dan merasa pengalaman yg cukup berharga dan ternilai yg bukan senang org lain merasanya..Alhamdulillah..

Sebenarnya bila kita berada di negara asing atau lbih senang digelar berada di negara orang ni cabarannnya lebih tinggi samada dari sudut agama, ekonomi, persekitaran, masyarakat, sosial dan gaya hidup dll. Pergaulan kita memang perlu dijaga kerana kalau pergaulan kita tak dijaga dari awal dan gaya hidup pon terikut2 gaya org barat..susah juga kita nak bina Keluarga Islam disana dengan sahsiah yg baik.

Ketika aku membesar disana juga merupakan suatu pengalaman yang menjadikan diriku lebih berfikiran matang walaupon masih dalam usia yg muda. Ini sebabnya time tu aku baru berusia 9 tahun. Kalau mengikut pembelajaran di Malaysia dgn di UK mmg berbeza sekali, Malaysia umo 9 tahun dah masuk drjh 3, tpi kalu di UK dah Year 5 kot..dah xigt sgt..huhu..

Dalam usia yg muda dah kena pikir cara nk bergaul camnr, kena jaga batas2 yg memang dah ada dlm Islam..salah satu kena jaga pergaulan dari awal sebbnya bila stay kt negara orang ni, cara n gaya hidup diorg berbeza ngn adat dn budaya hidup di negara kita..anak2 diorg yg baya aku dah bergaul cam org dewasa dan diorg ni cepat membesar..tulah bezanya dan byk lgi sbnrnya..tapi sbb masa tu kita masih kecik x baligh lgi xpa...hehe..tapi aku xla kawan ngn bdak2 laki yg satu kelas ngn aku..hehe..sesetgh diorang kata aku ni Cengih vs Garang..hahaha..

Pastu kena pulak cakap B.I (English) samada kita suka atau xsuka..sbb tu mmg IMPORTANT dn merupakan cara kita berkomunikasi ngn org asing..mmg bestla tunggang terbalik hbis..hehe..asalkn ckp je..phm xphm tu cite lain..asalkan aku ckp apa yg aku phm..hahaha..lawak bila tringat balik..kat sana juga aku dah belajar n ikuti Usrah2 yg diadakan oleh keluarga Islam yg menetap disana..

Ummi pernah tnya akak(kakakku),akak igt tak lgi pengalaman hidup kt UK dulu?..akak cakap x..dan bila Ummi tnya kat aku, ternyata jwbn aku berbeza ngn akak..hehe..Aku ingat semuanya..dari a to z..Ummi mmg xsangka n terkejut jgk coz biasanya usia peringkat kanak2 cam kami ni jarangla igt apa yg diorg pernah live kt oversea kecuali yg betul2 lahir kat Overseala..Tapi akak(kakak yg first), memang waktu time umo dia 10 thun n aku 9 thun, dia sorg je yg cakap English MOTHER TANG, iaitu slang ibunda bi..juga slang org british cakap..tu yg aku xpuas ati..hehehe...BI dia mmg Power!!..skg dia amik Degree TESL (Teaching English as a Second Language) di UKM.

Pastu selain tu, Abah n Umi ikut pgram JIM(Jemaah Islam Malaysia)..so parents dah ikut anak2 kna ikut jgk..haha..ada hari keluarga, hari sukan, rehlah keluarga dan rombongan..dn macam2la..hehe..banyak sgt aktiviti dan igatan yg xkkn pernah dilupakan..heheh..nnti aku tayangkn gmba2 dok kt sana..bolehlah kalian semua tgok2..hehe..^_^

1)
Time kt Paris...Jalan2..^_^

2)
ni gmbar ZOOM!!

3)
Abah dgn Mad..Snow plk tu..hehe..

4)
Abah di depan Tower Paris..

5)
Main SNOW kt depan umah..tepi jalan plk tuh..huhu..bahaya tul!! ~mad, aku n akak~

6) Subhanallah..tingginya tower ni (akak)..hehe

7) Abah n Anak2...

8)
Ummi dgn anak2 nk gi skolah..hehe.. ~Primary School of Sheffield~