Kursus Bakery..^_^

Assalammualaikum..

Alhamdulillah..pertama skali aku ingin memanjatkan setinggi-tinggi kesyukuran kepadaNYA kerana memberi aku peluang untuk attend kursus harini..hehe..tak Lupa jgk selawat ke atas junjungan Nabi Muhammad s.a.w..

Kursus Bakery yang aku attend harini hanya setengah hari je..mula pukul 2 ptg tdi. Mula2 masuk kursus tu takut juga aku..hehe..tapi bila tengok ramai pesertanya usia sebaya mak aku, aku jadi tenang semula..tapi kan yang aku tak sangka tu, aku SORANG je yg paling muda kt situ..haha..nk tergelak aku..kihkih..

Kursus ni dah lama mula mengikut maklumat yg aku terima dari makcik2 kt situ..hehe..tapi harini ada jgkla org baru cam aku ni..tapi yg bagusnya ada sorg je bdk laki..umur myb tua sikit dari aku..haha..Chef dia khas dari Indonesia mari..hehe..tapi chef ni org kita gak..melayu gak..cuma kerja je ngn company COKLAT kt Indonesia. Disamping tu nk promote produk coklat tu gak..hehe..bagus punya chef..Nama CHEF ni Chef Khairi,,hehe lawak pakcik ni..kihkih..

ok2..Pelajaran rini ttg cara nk wat PAI..lebih kpd Pastry..wat pai n intinya..Fuhh..senangnya nk wat..ceh2..skang ni baru aku tau jenis Coklat yg digunakan sesetengah Chef or Pakar coklat utk wat coklat..Coklat ni ada 3 GRADE..1st grade CONVERTURE (Real Coklat),2nd grade COMPOUND, n 3rd grade COOKING CHOCOLATE.

Kalau yg Grade 1 tdi biasa digunakan oleh Pakar Coklat/pembuat coklat yg selalu gunala utk wat bermacam coklat..antara sebabnya Coklat dia real, sedap n penting skali Kualitinya yg standardla..Tapi mmg mahal. Cth: SECRET RECIPE, DOME CAFE, BIG APPLE.. manakala yg Grade 2 Compound selalu digunakan oleh chef2 utk pelbagaikan coklat n rasanya pon sedap lbih kurg sama ngn converture tdi..kualiti bagus jgkla n sedap..yg grade 3 tu pula selalu digunakan oleh bakery n org kita gak.sebabnya satu produk dia murah,boleh tahan,sedap, kualiti pon okla..yg penting semua boleh guna utk diri hehe..n bermanfaat kt org lain.haha..

Sekarang baru aku tau kenapa KEK kt Secret Recipe tu lain dari yg lain, icing dia bukan cm kt kedai kek yg selalu kita tgok..Sebabnya diorg xguna icing tapi guna Whipping Cream sejenis cream jgkla sebb tu rasa lain dari yg lain..N paling utama SECRET RECIPE ni xguna Gelatin..yela kan gelatin kn sekrg kita nk guna pon rasa was2..takut terkandung bahan2 yg ada kaitan ngn Babi n bahan beracun,..hehe..

N Chef Khari ni terkenal jgkla kt Malysia ni..hehe.. jgk yg wat kek kt secret recipe tu..ada hasil ciptaannya kt situ yg berkaitan ngn CHEESE..hehe..cthnya: New York Cheesecake, oreo cheesecake, n byklagi la..n produk Coklat yg digunakan adalah COLATTA..jenis coklat standard dari Indonesia..

Nanti aku tunjukkn pai2 yang dibuat tadi oleh Chef Khairi..hehe..harini wat 3 jenis je..iaitu 1)MILK WALNUT CRUMBLE PIE, 2)STRAWBERRY CHEESE PIE, 3)CHOCOLATE ORANGE PIE..hehe berbaloi jugak aku pgi..kursus yg Chef Khairi ni wat kt tempat aku kna charge RM30 je..hehe..

yang bestnya bila waktu balik dapat makan free pai yg dia wat, pastu dpt recipe lgi n paling BEST dapat COKLAT COLATTA big size bar..haha..seronok aku xmau2..haha..bestnya..klu cmnila aku nk pgi slalula..haha.

GAMBAR CHEF KHAIRI N PAI..








Sekian disini saje ye..hehe..^_^

0 comments: