Memori Semalam..

Salam Alaik...
Alhamdulillah, dah lama benar aku xjenguk blog ni..kali ni aku ingin kongsi sedikit pengalamanku ketika berpeluang berhijrah bersama keluargaku (Abah,Ummi,Akak,Aku,Mad & Su je) ke United Kingdom, Sheffield 2 tahun..Sheffield adalah tempat aku dn keluarga menetap, tempat ayahku mengikuti pengajiannya di University Of Sheffield dlm Master of Landscape Architect (M.LA,SHEFFIELD,UK). Aku bersyukur kepada ILAHI kerna aku berpeluang merasa hidup di negara orang dan merasa pengalaman yg cukup berharga dan ternilai yg bukan senang org lain merasanya..Alhamdulillah..

Sebenarnya bila kita berada di negara asing atau lbih senang digelar berada di negara orang ni cabarannnya lebih tinggi samada dari sudut agama, ekonomi, persekitaran, masyarakat, sosial dan gaya hidup dll. Pergaulan kita memang perlu dijaga kerana kalau pergaulan kita tak dijaga dari awal dan gaya hidup pon terikut2 gaya org barat..susah juga kita nak bina Keluarga Islam disana dengan sahsiah yg baik.

Ketika aku membesar disana juga merupakan suatu pengalaman yang menjadikan diriku lebih berfikiran matang walaupon masih dalam usia yg muda. Ini sebabnya time tu aku baru berusia 9 tahun. Kalau mengikut pembelajaran di Malaysia dgn di UK mmg berbeza sekali, Malaysia umo 9 tahun dah masuk drjh 3, tpi kalu di UK dah Year 5 kot..dah xigt sgt..huhu..

Dalam usia yg muda dah kena pikir cara nk bergaul camnr, kena jaga batas2 yg memang dah ada dlm Islam..salah satu kena jaga pergaulan dari awal sebbnya bila stay kt negara orang ni, cara n gaya hidup diorg berbeza ngn adat dn budaya hidup di negara kita..anak2 diorg yg baya aku dah bergaul cam org dewasa dan diorg ni cepat membesar..tulah bezanya dan byk lgi sbnrnya..tapi sbb masa tu kita masih kecik x baligh lgi xpa...hehe..tapi aku xla kawan ngn bdak2 laki yg satu kelas ngn aku..hehe..sesetgh diorang kata aku ni Cengih vs Garang..hahaha..

Pastu kena pulak cakap B.I (English) samada kita suka atau xsuka..sbb tu mmg IMPORTANT dn merupakan cara kita berkomunikasi ngn org asing..mmg bestla tunggang terbalik hbis..hehe..asalkn ckp je..phm xphm tu cite lain..asalkan aku ckp apa yg aku phm..hahaha..lawak bila tringat balik..kat sana juga aku dah belajar n ikuti Usrah2 yg diadakan oleh keluarga Islam yg menetap disana..

Ummi pernah tnya akak(kakakku),akak igt tak lgi pengalaman hidup kt UK dulu?..akak cakap x..dan bila Ummi tnya kat aku, ternyata jwbn aku berbeza ngn akak..hehe..Aku ingat semuanya..dari a to z..Ummi mmg xsangka n terkejut jgk coz biasanya usia peringkat kanak2 cam kami ni jarangla igt apa yg diorg pernah live kt oversea kecuali yg betul2 lahir kat Overseala..Tapi akak(kakak yg first), memang waktu time umo dia 10 thun n aku 9 thun, dia sorg je yg cakap English MOTHER TANG, iaitu slang ibunda bi..juga slang org british cakap..tu yg aku xpuas ati..hehehe...BI dia mmg Power!!..skg dia amik Degree TESL (Teaching English as a Second Language) di UKM.

Pastu selain tu, Abah n Umi ikut pgram JIM(Jemaah Islam Malaysia)..so parents dah ikut anak2 kna ikut jgk..haha..ada hari keluarga, hari sukan, rehlah keluarga dan rombongan..dn macam2la..hehe..banyak sgt aktiviti dan igatan yg xkkn pernah dilupakan..heheh..nnti aku tayangkn gmba2 dok kt sana..bolehlah kalian semua tgok2..hehe..^_^

1)
Time kt Paris...Jalan2..^_^

2)
ni gmbar ZOOM!!

3)
Abah dgn Mad..Snow plk tu..hehe..

4)
Abah di depan Tower Paris..

5)
Main SNOW kt depan umah..tepi jalan plk tuh..huhu..bahaya tul!! ~mad, aku n akak~

6) Subhanallah..tingginya tower ni (akak)..hehe

7) Abah n Anak2...

8)
Ummi dgn anak2 nk gi skolah..hehe.. ~Primary School of Sheffield~

0 comments: